Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak ZDM wydaje pieniądze na drogi rowerowe? Problemów nie brakuje. Raport ratusza nie pozostawia wątpliwości: brak zasadniczego planu

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński
Biuro Kontroli Urzędu Miasta opublikowało w zeszłym miesiącu wyniki kontroli przeprowadzonej w Zarządzie Dróg Miejskich. Celem kontroli było sprawdzenie i ocena działań podejmowanych przez ZDM w zakresie rozwoju dróg rowerowych, w stolicy, w latach 2018 - 2020. Ocena tych działań nie należy do najlepszych. Raport wskazuje sporo braków i niezrealizowanych zadań.

Raport być może przeszedłby bez echa, gdyby tematu nie nagłośnili aktywiści z "Porozumienia dla Pragi". Tak naprawdę nie jest on ani jednoznacznie negatywny, ani jednoznacznie pozytywny. Uwydatnia jednak istotne problemy, które trapią Zarząd Dróg Miejskich przy realizacji dróg rowerowych. Według samego ZDM głównym z nich jest "brak mocy przerobowych". Co to oznacza?

Jak tłumaczy ZDM: (...) w przypadku braku wystarczających mocy przerobowych, opóźnień w procedowaniu opinii czy innych utrudnień w realizacji zadań, bardziej celowym jest wykonanie mniejszej liczby zadań o większej wartości, ponieważ przekłada się to na realizację większego zakresu infrastruktury dostępnej dla mieszkańców (...) w trakcie roku budżetowego ZDM otrzymuje do realizacji wykonanie zadań dodatkowych mających charakter priorytetu.

I tak okazuje się, że z zaplanowanych 318 zadań na lata 2018 - 2020 w 116 przypadkach wykonanie planu wyniosło...0%. Do tego dodajmy, że w przybliżeniu jedną trzecią projektów z budżetu obywatelskiego realizowano w okresie przekraczającym dany rok budżetowy, co nie było zgodne z regulaminami przeprowadzania ww. budżetu.

Krystian Dobuszyński

Ustalono również, że ZDM nie posiada aktualnie obowiązującego planu rozwoju sieci dróg rowerowych

Zakończyło się obowiązywanie poprzedniego dokumentu ważnego właśnie do 2020 roku. Dyrektor ZDM zapewniał, że ogłoszono postępowanie przetargowe w tej sprawie na dokument, który określiłby docelowy układ tras w mieście oraz priorytetów. Przetargi jednak unieważniono, bo oferty przewyższały budżet. ZDM działa zatem bez podstawowego dokumentu, który określałby plan działania. Ponieważ jednak Program Rozwoju Tras Rowerowych do 2020 nie został w pełni zrealizowany to przyjęto, że póki co należy kierować się właśnie zapisami tego dokumentu.

Co ciekawe, wśród ustaleń i ocen w raporcie wskazano, że zaleca się formułowanie w umowach realnych terminów rozpoczęcia i zakończenia prac budowlanych oraz sporządzania aneksów do umów w terminach obowiązywania tych umów. Polecono także stworzenie planu rozwoju sieci rowerowej, ponieważ nie można działać na przeterminowanym dokumencie.

Lata 2018 - 2020 w liczbach:

  • Zrealizowanie łącznie 142,69 km dwór rowerowych. W tym 37,1 km w 2018 roku, 16,7 km w 2019 roku i zaledwie 5,2 km w 2020 roku,
  • Zainstalowano łącznie 2415 stojaków rowerowych,
  • 100 wiat dla rowerów,
  • 26 stacji samoobsługowych napraw rowerów,
  • 121 podpórek rowerowych.
Krystian Dobuszyński

Jak wskazał ZDM obecnie sieć dróg rowerowych w Warszawie to łącznie 688 km. 504 km stanowią ścieżki rowerowe, 81 km ciągi pieszo-rowerowe, 50 km pasy dla rowerów i 53 kontrapasy. W przypadku zadań inwestycyjnych w roku 2018 wykonano 79% zaplanowanych zadań, w roku 2019 - 95%. W 2020 roku wykonano 62% planu. Łączne wydano nieco ponad 198 milionów złotych. Jeśli chodzi o zadania bieżące, w 2018 roku wykonanie wyniosło 79% w roku 2018, 81% w roku 2019 i 86% w roku 2020. Łącznie wydano ok. 46,5 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto