Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Masa Krytyczna pojedzie trasą "niespełnionych obietnic urzędników”

mdaw
mdaw
Jak w każdy ostatni piątek miesiąca ulicami Warszawy przejedzie kilka tysięcy rowerzystów. Masa Krytyczna ruszy o godz. 18:00 z Placu Zamkowego.

Majowa Masa pojedzie trasą "niespełnionych obietnic urzędników miejskich i zmarnowanych szans". Rowerzyści przejadą ulicami, na których miały powstać ścieżki rowerowe, a do dziś są tylko w sferze planów.

Przed startem o godz. 17.30 odbędzie się koncert zespołu Większy Obciach, który samą swoją nazwą trafnie podsumowuje „sukcesy” drogowców na trasie przejazdu. W skład zespołu wchodzą muzycy, tworzący równolegle takie zespoły jak Kult i Zacier.

Planowana trasa przejazdu:

Pl. Zamkowy, Podwale, Kapitulna, Miodowa, Senatorska, Nowy Przejazd, Al. Solidarności, Most Śląsko-Dąbrowski, Al.Solidarności, Szwedzka, 11 listopada, rondo Żaba, Starzyńskiego, Jagiellońska, Cyryla i Metodego, Pl. Wileński, Targowa, Zamoyskiego, Zieleniecka, Most Poniatowskiego, Al. Jerozolimskie, Emilii Plater, Koszykowa, Pl. Konstytucji, Waryńskiego, Boya-Żeleńskiego, Pl. Unii Lubelskiej, Marszałkowska, Pl. Zbawiciela, Marszałkowska, Pl. Konstytucji, Marszałkowska, Świętokrzyska, Rondo ONZ, Jana Pawła II, Solidarności, Pl. Bankowy, Senatorska, Pl. Zamkowy.

Lista niezrealizowanych obietnic według Masy Krytycznej:

Podwale - Przejazd tą ulicą symbolizował będzie walkę z kontrowersyjnym zakazem wjazdu rowerów na Starówkę. Władze Warszawy, w odróżnieniu np od Poznania, czy Wrocławia, nie wykorzystują szansy na stworzenie tu strefy pieszo-rowerowej, stawiając pod znakiem zapytania m.in. sensowność systemu roweru miejskiego, który ma wg. władz miasta służyć także turystom.

Kapitulna - Przejazd ulicą przypomina o postulowanym od lat dwukierunkowy dopuszczeniu ruchu rowerów na tej ulicy. Postulat niezrealizowany co najmniej od czasów "Masy pod prąd" w 2005 roku.

Most Śląsko-Dąbrowski - Tu zmarnowano szansę poprawy warunków dla ruchu rowerowego podczas remontu mostu w 2009r. Przebudowa ta tym samym była niezgodna ze "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy".

Solidarności - Od 2007r. czeka gotowy projekt na budowę drogi rowerowej przy tej ulicy. Do tej pory nie doczekał się realizacji.

Rondo Żaba - Wielki blamaż miasta. Podczas budowy ronda w 2001r. zmarnowano szansę budowy drogi rowerowej. Sposób w jaki wykonano rondo powoduje, że będzie ono wąskim gardłem dla ruchu rowerowego prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat.

Starzyńskiego (odc. rondo Żaba-Namysłowska) - Zmarnowano szansę połączenia Targówka z Pragą z wykorzystaniem tunelu pieszego podczas przebudowy ulicy w 2001r. Postulat zgłaszany był kilkukrotnie od 2001r. Po kilku wizjach w terenie w 2006r. padła obietnica realizacji tego kluczowego dla Targówka połączenia rowerowego. Nie zrealizowano jej do dziś.

Starzyńskiego (odc. Namysłowska-Jagiellońska) - niechlujnie wykonana droga rowerowa wykorzystująca w części starą nawierzchnię chodnika stwarzała zagrożenie już w momencie jej budowy w 2001r. Do dziś nic tam nie poprawiono pomimo monitów.

Rondo Starzyńskiego - Zmarnowano szansę na poprawę warunków dla ruchu rowerowego podczas przebudowy ronda i budowy estakad w 2005r. Tym samym była to inwestycja niezgodna ze "Studium...". Jedyny przejazd rowerowy na rondzie (przez południowy wlot ul. Jagiellońskiej), z racji na brak azylu należy do miejsc bardzo niebezpiecznych tak dla rowerzystów, jak i dla pieszych.

Jagiellońska - Gotowy projekt drogi rowerowej czeka od na realizację od 2007r. Projekt z czasem ulegnie przeterminowaniu, a pieniądze nań wydane, zostaną bezpowrotnie stracone.

Targowa - Podczas budowy metra zostanie tu zmarnowana szansa na poprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Targowej przez pl. Wileński. Przebudowa ta tym samym będzie niezgodna ze "Studium...".

Zieleniecka - Z projektu przebudowy ulicy zrealizowanego w 2006r. droga rowerowa zniknęła w tajemniczych i niewyjaśnionych do dziś okolicznościach. Projekt zrealizowany znacznie różnił się od projektu opiniowanego przez środowiska rowerowe. Przebudowa ulicy była tym samym niezgodna ze "Studium...".

Most Poniatowskiego - Zmarnowano szansę na poprawę warunków dla rowerzystów podczas remontu mostu w 2006r. Bez ingerencji w konstrukcję przeprawy można było chociażby zlikwidować wysokie krawężniki i zamienić na pochylnie schody w wieżycach mostu (istotne też dla niepełnosprawnych), a nawet wytyczyć ciąg pieszo-rowerowy. Nie zrobiono nic. Ponadto w stronę centrum rowerzysta powinien jechać tutaj LEWYM pasem (prawy pas to buspas). Bezpieczna jazda praktycznie pustym chodnikiem jest niemożliwa i nielegalna. Względnie bezpieczna jazda prawym pasem jest dziś nielegalna i grozi za nią mandat.

Emilii Plater (odc. od al. Jerozolimskich do Nowowiejskiej) - Gotowy projekt kontrapasa rowerowego, który zapewniłby bezpieczny dojazd dla studentów Politechniki, czeka od lat na realizację. Zarząd Terenów Publicznych co roku przekłada przebudowę tej ulicy na lata kolejne. Niedługo projekt ulegnie przeterminowaniu, a pieniądze nań wydane zostaną bezpowrotnie stracone.

Waryńskiego - Gotowy projekt drogi rowerowej czeka od lat na realizację. Wykonanie tego fragmentu obiecywały władze jeszcze w 2006r., tuż po kompromitacji związanej z przebudową ulicy Marszałkowskiej. Gotowy projekt drogi rowerowej, który kosztował Warszawiaków kilkaset tysięcy złotych, zdołał się już zdezaktualizować, przez co pieniądze te zostały bezpowrotnie stracone.

Marszałkowska (odc. od Puławskiej do pl. Konstytucji) - Wbrew zapisom MPZP ulicy nie przeznaczono do przyjaznego dla rowerów uspokojenia ruchu przy okazji jej modernizacji w 2006r. Tym samym modernizacja ta była niezgodna z prawem.

Marszałkowska**(odc. od al. Jerozolimskich do Świętokrzyskiej) **- szeroki na 6m pas autobusowy od zaraz można by wykorzystać jako rowerowo-autobusowy. Władze wolą jednak utrzymywać złudne wrażenie, że rowerzyści będą jeździli środkowym pasem tej arterii, zgodnie z prawem - choć wbrew logice i bezpieczeństwu.

Świętokrzyska - Od tej ulicy zaczęła się walka o drogi rowerowe w Warszawie i historia Warszawskiej Masy Krytycznej. W 1998r. rowerzyści własnym sumptem wymalowali drogę rowerową wzdłuż tej ulicy, miasto w ekspresowym tempie ją zlikwidowało. Od tego czasu do dziś ulica ta przerastała wszystkie kolejne ekipy rządzące miastem.

Rondo ONZ i Jana Pawła II - Gotowy projekt drogi rowerowej czeka od dwóch lat na realizację. Niedługo projekt ulegnie przeterminowaniu, a pieniądze na jego wykonanie zostaną bezpowrotnie stracone.

Więcej na stronie Masy Krytycznej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto