Budowa metra, szczególnie na Woli i w Śródmieściu, będzie oznaczać rozkopane chodniki, zamknięte ulice, wreszcie duże zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Prowadzone prace mogą być szczególnie dokuczliwe dla klientów i właścicieli tych sklepów, które będą się znajdować w bezpośrednim sąsiedztwie prowadzonych prac.
- Obawiam się zmniejszenia liczby klientów, jak każdy - nie ukrywa pan Jerzy z gabinetu kosmetycznego znajdującego się przy ulicy Prostej. W podobnym tonie wypowiadają się również inni sklepikarze, którzy wynajmują lokale wzdłuż zamkniętej w sobotę ulicy Prostej.
„Czekamy na wnioski sklepikarzy”
Dzielnice wychodzą na przeciw problemom najemcom i proponują niższe ceny czynszów.
- Wynajmujemy kilka takich lokali na ulicy Pańskiej. Sprzedawcy mogą się do nas zgłaszać. Będziemy działać zgodnie z apelem prezydent miasta - podkreśla rzecznik dzielnicy Wola Anna Fiszer-Nowacka.
Chodzi o pismo, które gabinet Hanny Gronkiwicz-Waltz wysłał do burmistrzów Pragi Południa, Pragi Północ, Śródmieścia i Woli, czyli dzielnic, które zostaną połączone drugą nitką metra. Prezydent dopuszcza możliwość obniżenia stawki czynszu najemcom lokali użytkowych, które działają w pobliżu budowy.
Do apelu zamierzają stosować się władze Śródmieścia, które podobne praktyki stosowały przy okazji remontu Krakowskiego Przedmieścia. - Udokumentowany przez sklepikarza spadek dochodów będzie punktem wyjścia do podjęcia decyzji o obniżce stawek - zaznacza rzecznik urzędu dzielnicy Śródmieście Urszula Majewska.
II linia metra
Budowa centralnego odcinka II nitki metra rozpocznie się od ronda Daszyńskiego oraz stacji Powiśle. Dwie specjalne tarcze drążące tunele pod ziemią, tzw. TBM, ruszą z Woli w kierunku Wisły. Jedna z nich wydrąży dodatkowo łącznik z I linią, obydwie zakończą prace nad rzeką. Trzecia TBM wydrąży odbywa tunele pomiędzy Powiślem a Dworcem Wileńskim.
Tunele metra przejdą pod I linią metra, tunelem Wisłostrady oraz pod dnem Wisły. Trasa kolejki zacznie się obniżać już pomiędzy rondem ONZ a Świętokrzyską. Stacja pod rondem będzie na głębokości ok. 12 metrów a Nowy Świat już ok. 27 m. Budowa stacji (metodą odkrywkową) oraz szybów koniecznych do montażu tarcz drążących oznacza duże zmiany w organizacji ruchu w samym centrum miasta.
Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce w zakresie komunikacji miejskiej. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 5,3 mld zł. To także przedsięwzięcie o najwyższym dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Sięgnie ono prawie 3 mld zł.
Zobacz również:
Pies zatrzymał metro na stacji Marymont
KDT ustępuje miejsca II linii metra
Prosta, Skierniewicka i Kasprzaka trzy lata bez tramwajów. Na dobre rusza budowa II linii metra
Zobacz jak Włosi będą budować II linię metra [zdjęcia]
Zamknęli ul. Prostą. Do końca 2013 roku
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?