Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podwarszawskie gminy dołożą więcej do komunikacji. Zmienią się ceny biletów?

morteaz
morteaz
- Gminy będą więcej dopłacać do połączeń komunikacyjnych - zapowiada ZTM. Ich przedstawiciele są oburzeni. - Odbędzie się to kosztem inwestycji - odpowiadają. Jest i dobra wiadomość - dodatkowe wydatki dla gmin, nie powinny oznaczać podwyżek cen biletów.

Zamieszanie dotyczy wspólnie organizowanych połączeń podmiejskich linii 7** w podwarszawskim gminach i w samej Warszawie. Pasażerowie mogą nimi jeździć mając bilet miesięczny.

Zarząd Transportu Miejskiego oczekuje, że podwarszawskie gminy realizujące ten program będą przeznaczać na komunikację miejską więcej pieniędzy niż dotychczas. Plan zakłada 40 procentowy dopłaty gmin, które należą do drugiej strefy i 60 procentowy udział gmin z pierwszej strefy.

"Propozycja ZTM zaskoczyła nas"

Przedstawiciele gmin są rozgoryczeni: - Propozycje ZTM zaskoczyły nas i rozczarowały – mówi Patrycja Żołnierzak z Urzędu Miasta Ząbki. - Będziemy o tym rozmawiać, najpierw wewnątrz rady miasta, a później spróbujemy negocjować z ZTM – tłumaczy. I zapowiada, że jeśli negocjacje zakończą się porażką, miasto będzie szukać dodatkowych pieniędzy tnąc koszty bieżącego utrzymania aglomeracji.

– Wiadomo jedynie, że nie zrezygnujemy z realizowanych inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską, gdyż oznaczałoby to niewywiązanie się z umowy – dodaje Żołnierzak.

Gminy mogły się przygotować?

Tymczasem Konrad Klimczak, rzecznik ZTM twierdzi, że gminy leżące w drugiej strefie zostały poinformowane o planowanym zwiększeniu ich udziału w finansowaniu już w 2007 roku. Rzecznik mówi, że podwyżki są wynikiem zwiększonych kosztów ponoszonych przez ZTM: - Teoretycznie obowiązek zapewnienia transportu spoczywa na gminie. ZTM na mocy porozumienia przejmuje część tych zobowiązań w 29 gminach w województwie - wyjaśnia.

Obsługa tylu podwarszawskich gmin wiąże się jednak z rozwojem sieci i zakupem dodatkowego taboru. Ponadto, rosną koszty bieżące, jak np. ceny energii elektrycznej i paliwa. - W efekcie, nakłady na komunikację w 2009 roku wyniosły 1,9 mld złotych w porównaniu do 1 mld w 2004 roku – wylicza rzecznik i dodaje, że obecne działania ZTM to nie tyle podwyżka, co urealnienie stawek.

Podwyżki, o ile gminy nie zdecydują się na przejście z pierwszej strefy do drugiej, nie zwiększą cen biletów.


Zobacz również:
ZTM: W październiku pojedziemy wygodniej

Bilety ZTM ważne w trzech pociągach interRegio

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto