Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczury wygryzły tramwaj w Toruniu

redakcja
redakcja
redakcja
Tramwaj nie pojedzie na Bielany przez kampus, ale Szosą Okrężną. Powód? Drgania utrudniałyby badania oraz przestraszyłyby... doświadczalne szczury.

Od połowy stycznia br. sytuacja wydawała się jasna: władze Torunia i UMK uzgodniły przebieg nowej linii tramwajowej do miasteczka uniwersyteckiego. Tory miały zostać ułożone na ul. Sienkiewicza, Gagarina i Krzemienieckiej - na tyłach Wydziału Chemii oraz Biologii i Nauk o Ziemi. Zgodnie z planami tramwaj dojeżdżałby do pętli przy projektowanym Collegium Humanisticum. Jak się dowiedzieliśmy, te plany są już nieaktualne. Uczelnia, która zabiegała o linię przez środek kampusu, zwróciła się do miasta z wnioskiem o zmianę trasy.
 
Biolodzy mówią "nie"
Zabiegał o to Wydział Biologii i Nauk o Ziemi oraz Chemii, na tyłach których miał kursować tramwaj. - Trasa została wytyczona tak, że przecinałaby nasze obiekty naukowe - mówi prof. Wiesław Kozak, dziekan WBiNoZ. - To było nieporozumienie. Linia tramwajowa zrujnowałaby milionowe nakłady na inwestycje np. parking na tyłach kampusu. Oczywiście, byłoby to wygodne połączenie dla studentów, obsługujące wszystkie wydziały.
Jak podkreśla Kozak, tramwaje kursujące pod oknami wydziału powodowałyby drgania, które przenosiłyby się na budynki i czułą aparaturę. Wystraszyłyby też szczury doświadczalne hodowane w zwierzętarni i mogłyby zakłócić pomiary wykonywane w stacji meteorologicznej wydziału. - To oczywiście potencjalne zagrożenia, które mogłyby wystąpić - mówi dziekan WBiNoZ.
Magistrat wyznaczył już nową trasę. To jeden z wariantów wskazanych we wstępnym studium wykonalności. Tory zostaną ułożone na ul. Sienkiewicza, Gagarina oraz Szosie Okrężnej - do pętli Bielany. Opcja jest tańsza o ok. 440 tys. zł niż trasa przez kampus. Według wyceny może kosztować ok. 38,7 mln zł. Zgodnie z decyzją senatu uczelnia użyczy tereny pod budowę linii. Do końca tego miesiąca potrwa ocena oddziaływania na środowisko, a pod koniec lipca ma zostać wydana decyzja środowiskowa dla przedsięwzięcia. Następnie magistrat rozpisze przetarg na studium wykonalności, konsultacje społeczne oraz program funkcjonalno-użytkowy. - Zgodnie z harmonogramem, który złożyliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, przetarg na projekt i budowę linii tramwajowej na Bielany ogłosimy w połowie maja. Nowa trasa będzie gotowa w 2011 r. - mówi Anna Gawełek z wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miasta.
 
Szybciej do kampusu
W ramach projektu zostanie przywrócony ruch na torowisku na al. Solidarności, co przyspieszy jazdę ze wschodnich osiedli do kampusu. Linia na Bielany to jedna z inwestycji projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu" finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pochłonie on 70 mln zł, z czego 33,4 mln zł ma pochodzić z UE.
 
Wojciech Giedrys, "Gazeta Pomorska"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto