Tramwaj na Wilanów powstanie do końca 2023 roku. Trasa do Dworca Zachodniego nie będzie mieć tyle szczęścia

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Od lat wydawało się, że tramwaj na Wilanów to sztandarowa inwestycja miejskiego ratusza zaraz po metrze. W ostatnim czasie można było odnieść wrażenie, że poza krótkim odcinkiem na Gagarina w temacie nic się nie dzieje. Jednak Tramwaje Warszawskie jednoznacznie deklarują, że do końca 2023 roku tramwaj na Wilanów powstanie.

Planowane połączenie tramwajowe miało scalić torowiskiem cztery dzielnice. Wolę od ulic Kasprzaka, przez Ordona, dalej Ochota i Dworzec Zachodni, ulica Bitwy Warszawskiej 1920 roku, wzdłuż Pola Mokotowskiego, dalej przez ulice: Goworka, Belwederską i Jana III Sobieskiego aż do miasteczka Wilanów.

W ostatnim czasie jednak pojawiało się coraz więcej znaków zapytania

Przypomnijmy, że jest to inwestycja ujęta w perspektywie obecnego budżetu unijnego, a zatem pieniądze muszą zostać wydane do końca 2023 roku, inaczej przepadną. W rozmowie z nami Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich do inwestycji wilanowskiej podchodzi jednak optymistycznie.

Przetarg, który przygotowujemy i na czym najbardziej jesteśmy skupieni chcemy ogłosić w wakacje. Bardzo ważne jest to, że uzyskaliśmy już wszystkie dokumenty, a to zazwyczaj zajmuje ok. 70% czasu. Mamy uzgodnioną geometrię, co jest bardzo ważne. Harmonogramy wskazują, że prace na głównej magistrali do miasteczka Wilanów i na Gagarina będą się odbywały jednocześnie w 2022 roku - mówi nam rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Plany rozbudowy sieci tramwajowej w ramach Tramwaju do WilanowaTramwaje Warszawskie

Tramwaj na Wilanów w 2024, zamiast 2023?

Pojawiły się też informacje, że ze względu na opóźnianie inwestycji w całej Europie, część miast wnioskuje o przedłużenie terminu na wydanie pieniędzy unijnych o rok. Dutkiewicz mówi, że nawet w przypadku rozluźnienia dotyczącego perspektywy finansowej nie ma potrzeby zmiany harmonogramów. Podsumowując, Tramwaje Warszawskie zapewniają, że połączenie od Placu Unii Lubelskiej do Błoń Wilanowskich powstanie do 2023 roku.

Niestety tak dużo optymizmu nie ma wobec połączenia na zachód

To także ważna inwestycja. Odnowiony Dworzec Zachodni będzie największym warszawskim dworcem kolejowym obsługującym mnóstwo połączeń i ważne jest jego dobre skomunikowanie. Warto dodać, że jednym z inwestorów dworca są właśnie Tramwaje Warszawskie, które przeznaczyły na ten cel 170 milionów złotych.

Prace pod samym dworcem toczą się. Powstaną tam tory tramwajowe oraz przystanki, jednak na pytanie czy na dzień otwarcia Zachodniego zostanie on skomunikowany tramwajowo rzecznik Tramwajów Warszawskich nie potrafił odpowiedzieć.

Jednak jak zapewnia, Tramwajom Warszawskim zależy, żeby być gotowym z dokumentacją i pozwoleniami tak, aby jak najszybciej wybudować to połącznie. Potwierdził on również, że nie mają informacji o opóźnieniach na budowie dworca i powinien on zostań ukończony zgodnie z harmonogramem, czyli do końca 2023 roku.

Nie ma jednak wątpliwości, że budowa odcinków pomiędzy placem Unii Lubelskiej a Polem Mokotowskim, dalej Banacha, ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku do Dworca Zachodniego oraz odcinkiem do ulicy Kasprzaka będzie finansowana z kolejnej perspektywy unijnej. Najprawdopodobniej zatem dopiero w 2023 roku ruszą prace na tych odcinkach, ale jak zapewnia Dutkiewicz Tramwaje Warszawskie chcą mieć gotową pełną dokumentację już wcześniej. Tak naprawdę wszystko zależy od finansów, my będziemy gotowi - dodaje nasz rozmówca

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie