Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzecia linia metra w Warszawie. Zakończyły się prace przedprojektowe dla pierwszego odcinka. Co wiemy o powstającej linii?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Co dalej z budową trzeciej linii warszawskiego metra? Zakończyły się prace przedprojektowe dla odcinka od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław. Na razie wskazywanie jakichkolwiek terminów to jednak wróżenie z fusów. Na jakie pytania odpowiada opracowanie przygotowane przez firmę ILF i czego nowego się dowiedzieliśmy?

Zgodnie z harmonogramem firma ILF przekazała metru opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla pierwszego odcinka III linii metra. To efekt umowy podpisanej pod koniec 2021 roku. Czego dowiemy się z dokumentu, który miał być pierwszym krokiem do budowy linii M3? W ramach tego przetargu projektanci opracowali i przekazali projekt koncepcyjny (raport wstępny i końcowy), ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą oraz ocenę stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra. W dokumencie zawarto także:

  • analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających,
  • dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską,
  • program funkcjonalno-użytkowy,
  • Specyfikację Techniczną Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.
UM Warszawa

Obecnie trwa procedura odbioru dokumentacji. Jak opisuje Witold Urbanowicz w portalu transport-publiczny.pl zmieniły się założenia dla stacji Wiatraczna, aby lepiej powiązać stację z zachodnią częścią ronda. Zapytaliśmy o to metro. - Zagospodarowanie terenu w rejonie stacji Wiatraczna stanowić będzie przedmiot niezależnego opracowania wykonywanego na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Zgodnie z decyzją Miasta stołecznego Warszawa stacja Rondo Wiatraczna zlokalizowana będzie nad tunelem obwodnicy Śródmiejskiej** - słyszymy z Metra Warszawskiego.

Brak konkretnych terminów

Wcześniej metro, a także miasto, przedstawiło ambitny i konkretny plan. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, zapowiadał, że przetarg w formule projektuj i buduj mógłby zostać rozpisany w połowie 2023 roku, czyli mniej więcej teraz. Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk dodawał, że według optymistycznego planu sześć nowych stacji na Gocław będzie gotowych w 2028-2029 roku. Teraz o takich terminach możemy raczej zapomnieć i nie wiadomo co z wcześniej zapowiadanym przetargiem.

UM Warszawa

- Metro Warszawskie w procesie inwestycyjnym pełni rolę inwestora zastępczego. Decyzje o charakterze strategicznym podejmowane są przez Inwestora. Opracowanie harmonogramu prac związanych z realizacją odcinka M3 Etap I Praga będzie możliwe po zakończeniu prac nad Opisem Przedmiotu Zamówienia i zabezpieczeniu przez m.st. Warszawa środków finansowych na potrzeby realizacji inwestycji - dowiadujemy się.

Brak tu jakiegokolwiek konkretu w kontekście dalszych prac nad trzecią linią metra.

Jaka linia M3?

Przypomnijmy, że wstępne założenie pierwszego odcinka linii M3 warszawski ratusz przedstawił nieco ponad rok temu. Linia, według planów, będzie mieć nieco ponad 8 kilometrów długości. W pierwszym etapie miałoby powstać sześć stacji:

  • Dworzec Wschodni,
  • Mińska,
  • Rondo Wiatraczna,
  • Ostrobramska,
  • Jana Nowaka Jeziorańskiego,
  • Gocław
  • oraz odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce.
UM Warszawa

Pojawiło się jednak sporo punktów spornych w sprawie M3. Po pierwsze, problem z RDOŚ, a dokładnie raportem . Jak pisaliśmy w lutym, pojawiła się konieczność przygotowania raportu środowiskowego, co nie było konieczne przy poprzednich odcinkach metra, wydłużyło proces decyzyjny. Miasto jeszcze we wrześniu ogłosiło przetarg na wspomniany raport, ale miesiąc później go unieważniono. Oficjalnie z powodu kosztów, jednak nieoficjalnie ze względu na zbyt szczegółowe wymogi RDOŚ. Do tej pory nie ma nowego przetargu. Więcej na ten temat w artykule poniżej.

Bardziej potrzebne jest M4?

Drugim punktem spornym są zaprezentowane dla linii M3 i M4 prognozowane potoki pasażerskie, a co za tym idzie uzasadnienie budowy obu inwestycji. Prezydent Trzaskowski, pytany regularnie o te kwestie, mówił o możliwości budowy... dwóch linii jednocześnie. Jak słyszymy nieoficjalnie, może być to znak, że w ratuszu priorytet zyskuje linia M4. Zapytaliśmy metro czy jakiekolwiek przygotowania do projektowania czy prac z M4 są już prowadzone, ale ponownie metro póki co nie zdradza żadnych szczegółów. - Decyzje o charakterze strategicznym podejmowane są przez Inwestora. Koncepcje związane z kolejnymi liniami metra zostały opracowane i zaprezentowane przez Biuro Architektury UM - przekazuje biuro prasowe Metra Warszawskiego.

Poniżej znajdziecie natomiast naszą publikację szerzej mówiącą o problemach z budową trzeciej linii metra.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto