Tunel na zakopiance już otwarty! Tak powstawała ta potężna inwestycja - od ścierniska po nowoczesną trasę

Karina Czernik
Karina Czernik
Od ścierniska po nowoczesną trasę. Zobacz, jak powstawała nowa zakopianka
Od ścierniska po nowoczesną trasę. Zobacz, jak powstawała nowa zakopianka GDDKiA
Tunel drogowy na zakopiance zostanie oddany do użytku już 12 listopada. Inwestycja była realizowana od czerwca 2016 roku, a prace nad samym tunelem rozpoczęły się w 2017 roku - drążono go przez 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu. Jak postępowały prace na budowie tej gigantycznej inwestycji? Zobaczcie na zdjęciach.

Gigantyczna inwestycja oddana do użytku

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój - Chabówka kosztowała prawie 2,5 mld zł.

Budowę zakopianki podzielono na trzy odcinki "techniczne". Pierwszy z Lubnia do północnego wylotu tunelu budowało polsko-ukraińskie konsorcjum IDS BUD i Altis-Holding (dokończyła firma STRABAG Infrastruktura Południe). Drugim odcinkiem - dwukilometrowym tunelem - zajmowała się firma Astaldi (Webuild). Trzeci to droga ekspresowa ze Skomielnej Białej (od południowego krańca tunelu) do Chabówki, jaką tworzyła włoska firma Salini.

Tunel na nowej zakopiance: trzy lata drążenia w skale

Prace nad S7 od Naprawy do Skomielnej Białej trwały sześć lat, w tym przez ponad trzy lata drążono tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Prawa nitka tunelu przebita została w 23 października 2019 r. Natomiast połączenie lewej nitki tunelu drążonego od północy i południa nastąpiło 27 kwietnia 2020 r. Przebicie pod tym masywem dwóch komór tunelu, liczących po blisko dwa kilometry każda, zajęło górnikom dokładnie 1147 dni. Prace prowadzono w systemie ciągłym, a więc całymi dniami przez siedem dni w tygodniu. Koszt budowy tunelu wyniósł prawie 1 miliard złotych.

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia wyznaczono na luty 2022 roku, potem znów - na koniec czerwca. O wydłużenie tego terminu wnioskowali Włosi. Tłumaczyli to niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które opóźniły prace, a także pandemią covid-19. W pewnym momencie bowiem znaczna część pracowników po prostu chorowała, albo przebywała na kwarantannie.

Trzy odcinki zakopianki w całości ukończone. Nie obyło się bez perturbacji

  • Umowę na budowę ekspresowej dwupasmówki S7 Lubień – Rabka zawarto w 2016 roku. We wrześniu 2019 roku oddano do użytku pierwszy, 7-kilometrowy fragment Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Kilka miesięcy później - w grudniu 2019 roku dla kierowców udostępniono lewą jezdnię odcinka Lubień - Naprawa dla ruchu w obu kierunkach. Prace na drugiej nitce zostały wstrzymane z uwagi na kłopoty wykonawcy (konsorcjum IDS BUD i Altis-Holding).
  • Okazało się, że spółki nie dysponowały odpowiednią liczbą sprzętu i pracowników niezbędnych do kontynuowania prac. Konsorcjum już wcześniej nie płaciło za usługi swoim podwykonawcom. Według GDDKiA, zaległości wobec niektórych firm pojawiły się już w 2019 r. W rezultacie GDDKiA musiała uruchomić płatności bezpośrednie, które kierowane był do podwykonawców z pominięciem generalnego wykonawcy.
  • Ostatecznie z wykonawcą umowa została zerwana. Ogłoszono przetarg na wyłonienie firmy, która podjęłaby się dokończenia budowy drogi. Najatrakcyjniejszą ofertę zaproponowała firma STRABAG Infrastruktura Południe i to ona kontynuowała prace. 30 listopada 2021 roku otwarto prawą jezdnię odcinka Lubień - Naprawa.
  • Ostatnia, środkowa część inwestycji, tj. tunel w masywie Lubonia (Naprawa - Skomielna Biała) zostanie otwarta w listopadzie. Do tej pory kierowcy musieli omijać ten odcinek, zjeżdżając na tzw. starą zakopiankę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Materiał oryginalny: Tunel na zakopiance już otwarty! Tak powstawała ta potężna inwestycja - od ścierniska po nowoczesną trasę - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie