Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa metra w Warszawie. Czy druga linia może być jeszcze droższa? Drążenie tuneli ruszy w wakacje, ale są problemy z gruntami

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Postęp prac przy budowie stacji i STP w lutym 2024 roku
Postęp prac przy budowie stacji i STP w lutym 2024 roku Metro Warszawskie
Drążenie tuneli tarczami TBM na budowie metra rozpocznie już w wakacje, ale wykonawca wyjaśnia, że wciąż nie otrzymał wszystkich gruntów pod budowę. Ostatnie egzekucje komornicze przed nami. Czy ten proces może mieć wpływ na termin i koszt ostatniego odcinka drugiej linii metra? Zdaniem wykonawcy nie jest to wykluczone.

Wykonawca wciąż bez niektórych gruntów

Jak pisaliśmy, zapowiadając inwestycje w Warszawie na 2024 rok, do wakacji trwają prace, które przygotowują teren do drążenia tuneli przez tarcze TBM. Już na przełomie kwietnia i maja zacznie się składanie tarcz, które drążenie mają rozpocząć w wakacje. Niektórzy mówią, że to od tego rozpoczyna się właściwa budowa. A jak słyszymy od rzecznika prasowego firmy Gulermak, Bartosza Sawickiego, niektóre budynki na terenie przyszłego STP praktycznie osiągnęły już swoją kubaturę. Pojawił się jednak nieco inny problem. - Występują pewne obiektywne trudności, na przykład dotyczące przekazywania gruntów pod budowę. Jeszcze 14 marca jest wykonywana egzekucja komornicza jednej z działek. Może mieć to wpływ na ostateczny termin ukończenia inwestycji, a także na kwotę końcową kontraktu. Będzie to najpewniej przedmiotem naszych rozmów z miastem w przyszłości - słyszę od Bartosza Sawickiego.

Poniżej aktualne zdjęcia z budowy na ostatnim zachodnim odcinku linii M2

Postęp prac przy budowie stacji i STP w lutym 2024 roku

Budowa metra w Warszawie. Czy druga linia może być jeszcze d...

Czy miasto jeszcze dopłaci?

W lutym podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Rafał Trzaskowski tłumaczył, że nie widzi powodu, by miasto miało jeszcze dopłacać do tej inwestycji. - Podpisaliśmy aneks do umowy opiewający na ok. 650 milionów złotych. Moim zdaniem nie ma powodów, żeby jeszcze do tego dopłacać - ucinał. Przypomnijmy, że kontrakt realizuje firma, która odpowiada m.in. za wcześniejszy odcinek (stacje Ulrychów - Bemowo) czy chociażby końcowy odcinek na Bródnie. W obu przypadkach udało się zakończyć je przed terminem kontraktowym. Aneks na ostatni fragment podpisano pod koniec zeszłego roku z terminem 36 miesięcy na wykonanie kontraktu. To by oznaczało, że w przyszłym roku (pod sam koniec) mieliśmy pojechać ostatnim odcinkiem linii M2.

Ostatni odcinek w 2026 roku

Tak się raczej nie stanie. Na dzisiaj wszystko wskazuje, że trzy nowe stacje oraz Stacja Techniczno-Postojowa będą gotowe w 2026 roku. - Wartość aneksu to nie jest dodatkowe wynagrodzenie, a przywrócenie równowagi ekonomicznej stronom kontraktu. Dodam, że to były bardzo trudne i twarde negocjacje. Pod kątem finansowym ten kontrakt wciąż jest dla nas bardzo trudny do realizacji – mówił nam Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak, przy okazji podpisywania obecnie obowiązującego aneksu. Przypomnijmy, że obecnie tocząca się budowa dotyczy trasy o długości czterech kilometrów, która stanowić ma finisz zachodniego odcinka M2. Zaplanowano:

  • stację Lazurowa,
  • stację Chrzanów,
  • stację Karolin,
  • Stacja Techniczno-Postojowa.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto