Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Warszawie powstaną co najmniej cztery nowe ronda. Oto plany drogowców na 2024 rok

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
zbieg ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską
zbieg ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską ZDM
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich w planach na 2024 rok ma budowę co najmniej czterech rond. Lokalizacje nowych inwestycji wyznaczono po przeprowadzonym audycie, który wykazał, że kilka przejść dla pieszych jest niebezpiecznych. Celem nowych rond będzie także zapewnienie większej przepustowości i płynności ruchu. Szczegóły poniżej.

Jak podkreśla Zarząd Dróg Miejskich, nowe ronda wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, a jednocześnie zapewnią większą przepustowość i płynność ruchu. Inwestycje powstaną: u zbiegu ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską na Żoliborzu i na Mokotowie w pobliżu elektrociepłowni Siekierki, gdzie krzyżują się ul. Augustówka i Zawodzie. Rondo zastąpi również skrzyżowanie ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem oraz zbudowane zostanie tam, gdzie krzyżują się ulice Płaskowickiej i Lanciego (Ursynów).

Był audyt, będą ronda

Lokalizacje planowanych rond zostały wytypowane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych.

W ciągu kilku lat (2016-2020) kontrolerzy ZDM wykonywali w terenie pomiary i obliczenia, przyznawali oceny (w skali od zera do pięciu punktów), określali zagrożenia, a następnie wskazywali zalecenia. W ten sposób udało się przeprowadzić kompleksowy przegląd wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Audytorzy pojawili się w każdej dzielnicy Warszawy. Powstałe w efekcie zalecenia drogowcy starają się jak najszybciej wdrażać w życie - tak, by poprawiać bezpieczeństwo na drogach - tłumaczą drogowcy.

I właśnie przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Augustówka i Zawodzie otrzymało najniższą notę w audycie Zarządu Dróg Miejskich. Jest tu wzmożony ruch pojazdów ciężarowych, dookoła brakuje chodników, więc nie ma bezpiecznego dojścia do zebry. Piesi poruszają się pasem przy jezdni, a do tego rosnąca obok zieleń ogranicza widoczność. To wszystko spowodowało, że głównym zaleceniem audytora stało się przebudowanie skrzyżowania na rondo.

Cztery nowe ronda w stolicy
ul. Augustówka i ZawodzieZDM

Nieco wyższą notę – bo „jedynkę” – otrzymało w audycie przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej. O budowę ronda w tym miejscu apelowali także mieszkańcy pobliskich osiedli. Niedaleko władze Żoliborza budują inne rondo. W połowie listopada zeszłego ruszyły prace na skrzyżowaniu ul. Rydygiera i Przasnyskiej. Przy okazji ta druga ulica przejdzie generalny remont (na odc. Duchnicka-Krasińskiego). Planowany termin zakończenia całej inwestycji to czerwiec.

Cztery nowe ronda w stolicy
zbieg ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską ZDM

Więcej nowych rond

W planach na ten rok jest również przebudowa skrzyżowania ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem. Tu również powstanie rondo - zgodnie z zaleceniami po audycie bezpieczeństwa.

Na razie obowiązuje w tym miejscu zasada „łamanego pierwszeństwa”. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy kierowcy potrafią korzystać z tego typu rozwiązania. Na dodatek Powązkowska od strony ul. Waldorffa stanowi długi, prosty odcinek drogi, sprzyjający rozwijaniu dużych prędkości. Rondo ma ją ograniczyć. Jednocześnie planowane zmiany uniemożliwią parkowanie tuż przy przejściach dla pieszych. Stojące w ten sposób auta, także ciężarowe, obecnie zasłaniają widoczność i powodują zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim pieszych - przekazał ZDM.

Cztery nowe ronda w stolicy
zbieg Powązkowskiej i Obrońców TobrukuZDM

Dlatego w planach jest przesunięcie zebr bliżej tarczy skrzyżowania, zamiana lokalizacji zjazdu na posesję, która mieści się po stronie ul. gen. Maczka oraz przeniesienie słupa energetycznego, by nie blokował przejścia pieszym. Zakres prac obejmuje też przebudowę istniejącego azylu na jednym z przejść oraz wyposażenie w azyl kolejnego z nich. Zbudowane zostanie lepsze połączenie istniejącego ciągu pieszo-rowerowego z jezdnią, za pomocą dwóch jednokierunkowych łączników.

Z kolei rondo u zbiegu Powązkowskiej i Obrońców Tobruku nadal jest na etapie projektowania. Aktualnie ustalane są linie podziałowe nowych działek. Pieniądzę na realizację tej inwestycji przekazała Rada Warszawy na sesji budżetowej w grudniu 2023 r. Planowane zmiany wpisują się w szerszy schemat dla tego rejonu. Obecnie bemowski urząd dzielnicy prowadzi budowę dwóch rond - na skrzyżowaniach ulic Obrońców Tobruku i Piastów Śląskich oraz Piastów Śląskich, Osmańczyka i Krasnodębskiego. Natomiast drogowcy już w zeszłym roku wybudowali rondo u zbiegu ulic Kochanowskiego i Rudnickiego na Bielanach.

W planach na ten rok stołeczny ZDM ma również rozstrzygnięcie przetargu na budowę ronda na Ursynowie. Ma powstać na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego. To większy projekt, bo obejmuje również m.in. przedłużenie chodnika i drogi rowerowej – od al. KEN do Lanciego nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Przebudowane ma być też oświetlenie, chodniki po drugiej stronie ul. Płaskowickiej. Zaprojektowana „od nowa” zostanie również zatoka autobusowa. Obecnie projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu jest w trakcie zatwierdzania. Dalsza realizacja mogłaby się toczyć w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. ZDM czeka środki na ten cel – są one zapisane w Wieloletniej Perspektywie Finansowej m.st. Warszawy.

Cztery nowe ronda w stolicy
skrzyżowanie ul. Płaskowickiej i LanciegoZDM
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto