reklama

Warszawa zrywa kontrakt z Pesą. Co z dostawą 13 nowych pociągów?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Zaktualizowano 
Kontrakt warty 310 milionów złotych zerwany. Warszawa nie chce już pociągów od bydgoskiej Pesy. Wszystko ze względu na opóźnienia w dostawach. Producent dopiero testuje pojazdy, a zgodnie z kontraktem trzy z nich już powinny jeździć po stolicy. W tle pojawia się pytanie o stumilionową dotację z UE, która może przepaść.

Warszawska Szybka Kolej Miejska zerwała właśnie warty 310 milionów złotych kontrakt z bydgoską Pesą na dostawę trzynastu nowych pociągów – Elf2. Głównym powodem były opóźnienia w dostawach składów, a także potencjalne problemy z dofinansowaniem z Unii Europejskiej.

Jak informuje SKM w specjalnym oświadczeniu, kontrakt został zerwany „z powodu niewywiązania się z przyjętych w harmonogramie terminów dostaw.” Przypomnijmy, że pierwszy pociąg Pesy miał przyjechać do Warszawy w lipcu, a kolejne dziewięć do końca roku.

Do tej pory bydgoski producent nie dostarczył ani jednego pociągu dla stołecznego przewoźnika. „W tej chwili trwa produkcja tych pojazdów, a pierwszy rozpoczął właśnie testy. Pomimo opóźnienia pierwszych planowaliśmy dostarczenie ostatnich egzemplarzy przed terminami” - podaje firma.

SKM wylicza, że pierwszy pociąg powinien być 87 dni temu, drugi – 56 dni temu, a trzeci – 25. Spółka może natomiast odstąpić od umowy jeżeli opóźnienie przekracza miesiąc. Co więcej SKM naliczy także karę umowną „w wysokości 20 proc. wynagrodzenia netto za dostawę 13 pojazdów”.

„Z ubolewaniem i zaskoczeniem przyjęliśmy decyzję Zarządu SKM o odstąpieniu od umowy na dostawę Elfów 2. (...) Zaskoczenie jest tym większe, że przez ostatnie miesiące intensywnie pracowaliśmy nad wspólnym rozwiązaniem sytuacji, które byłoby korzystne dla obu stron” – odpowiadają przedstawiciele Pesy.

Co z unijną dotacją?

Jest jeszcze jedna przyczyna zerwania kontraktu. To dotacja unijna, która została przeznaczona na rozwój sieci SKM. Za pieniądze z UE wybudowano już bazę w Szczęśliwicach. Resztę przeznaczono na zakup pociągów.

„Mogło to [opóźnienie w dostawie pociągów – red.] oznaczać dla Spółki wstrzymanie ponad 100 mln zł dofinansowania. Dodatkowo, mogłoby to także powodować konieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł ze środków unijnego dofinansowania w ramach tego projektu. W tej sytuacji Zarząd SKM musiał wziąć pod uwagę przede wszystkim potencjalne straty finansowe Spółki” – poinformowała spółka.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) poinformowało miasto, że opóźnienia w dostawie pociągów, a konkretniej (niedozwolona zmiana terminu dostawy) mogą skutkować sankcją w wysokości 25 proc. wartości dofinansowania. Nie wiadomo jednak co stanie się po zerwaniu kontraktu. „Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. analizuje obecnie najskuteczniejsze warunki i możliwości do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę nowych pojazdów” - piszą dość enigmatycznie kolejarze. Wiadomo jednak, że środków nie można przesunąć na inny cel.


Wideo

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Szekle

Czyli kto teraz obsłuży Wawe? Ja obstawiam jakąś rosyjsko-niemiecką spółkę oczywiście z żydowskim zarządem!

F
Fred

Czas zmienić zarząd Pessy

P
POLAK PODATNIK

Jak Boeing nas wydymał i nie wywiązał się z umowy to było cacy ?

Ekonomia nakazuje dołożyć do swojego, a żyć z kar umownych obcego kapitału, ale cóż nie każda władza ma pojęcie o ekonomi, lepiej rozdawać na lewo i prawo nie swoje.

O
Olo1234
17 października, 23:36, Adrian:

Opóźnienia wynikały też ze zmian technicznych które zażyczyło sobie dodatkowo miasto. Pesa się zgodziła i miasto do tej pory nie robiło problemu. Ale po wyborach to już inna bajka i prezydent paleta musi dać zarobić swoim za odry.

18 października, 2:06, Edek bez kredek:

Wy w tym Pislandzie macie zawsze jakaś wymowke, poczutaj o Krakowiakach, z reszta PSA upadła jako prywatna spółka, teraz ida śladem Jelcza, FSO czy stara, zaraz Ursus itp... Ale to wina Tuska... Sypie sie te państwo socialne, a jak nie wiesz o co chodzi, to zobacz inwestycje na koleji lub drogach, wszystko wstrzymane, lub na potem...

Chłopie oderwij się od [wulgaryzm]ego TVN i wyjdź na świeże powietrze bo masz już tak zryty łeb że aż mi szkoda was.

O
Olo1234

Po likwidacji niektórych autobusów kupiłem sobie starego Złomka i w dupie mam te warszawskie ZTM. Gratuluję walki ze smogiem. Ale cóż się spodziewać po POpaprańcach

G
Gosc
18 października, 7:26, Gość:

I dobrze zrobili bo polskie znaczy byle jakie i nierzetelne... wszędzie Jest w tym kraju bajzel.

O hooo zagraniczny troll sie odezwał. Pesa to jedna z lepszych firm na świecie

G
Gość
17 października, 21:22, Gość:

no oczywiście niech wjadą na tory niemiaszki albo pepiczki - po co walczyć o swoje... brak patriotyzmu

18 października, 05:49, Gość:

Racja. Czaskoski to taki współczesny folksdojcz.

Tak właśnie niech wjada Niemcy, to będzie w końcu funkcjonowało.

G
Gość
17 października, 21:22, Gość:

no oczywiście niech wjadą na tory niemiaszki albo pepiczki - po co walczyć o swoje... brak patriotyzmu

18 października, 05:49, Gość:

Racja. Czaskoski to taki współczesny folksdojcz.

Trole zaczęły pisać....

Firma nie wywiązuje się z umowy A nie tam niemieckie czy polskie.

G
Gość

Tylko Alstom może to zro

A
Adrian

Opóźnienia wynikały też ze zmian technicznych które zażyczyło sobie dodatkowo miasto. Pesa się zgodziła i miasto do tej pory nie robiło problemu. Ale po wyborach to już inna bajka i prezydent paleta musi dać zarobić swoim za odry.

k
kuba
17 października, 21:47, Gość:

A moze pesa należy do skarbu Państwa i dlatego prezydent traskowski dał bana?

No ale czytasz że zrozumieniem - powodem były opóźnienia, których pesa nie neguje tylko z ubolewaniem przyjmuje to że nie pozwala jej się tolerować bylejakości. Nie jest tu jeden dzień opóźnienia tylko miesiące więc jak dopatrujesz się polityki to dopatrz się też potężnych błędów pesy.

P
Prawda

Pesa to dno jak ktoś mógł z nimi podpisać umowę, to jakieś lobby chyba. Przez nich nie mamy nowych pociągów

u
uff
17 października, 21:22, Gość:

no oczywiście niech wjadą na tory niemiaszki albo pepiczki - po co walczyć o swoje... brak patriotyzmu

Masz problemy z rozumieniem otaczającej rzeczywistości na poziomie elementarnym. Nie kompromituj się ...

e
ech

Od 2016 roku bydgoska PESA notuje same wpadki, i tu nie chodzi tylko o rynek krajowy. Gorsze, że pozawalała zagraniczne kontrakty. W momencie wyboru oferenta już było wiadomo, że w zakładzie źle się dzieje. Dlaczego SKM podpisała tak duży kontrakt? I tu jest problem podstawowy. Teraz będą dalsze problemy, kary, cofnięcie dotacji z UE, konieczność nowego przetargu, straty finansowe dla obu stron, oczywiście dodatkowe straty bo będą sprawy w sądzie.

G
Gość

A moze pesa należy do skarbu Państwa i dlatego prezydent traskowski dał bana?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3