Wielki plan dla FSO. Na Żeraniu powstanie nowa dzielnica Warszawy? Zmieści 20 tys. mieszkańców i drugie tyle pracowników

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Na Żeraniu, w miejscu dawnych zakładów FSO, miasto chce zbudować nową dzielnicę. Właśnie nakreśliło plan dla ponad stu hektarów gruntów. Zamieszkać ma tam więcej osób niż w Rembertowie. Poza tym przewidziano biura, sklepy, restauracje, a także parki. Pomysł imponujący. Kiedy rozpocznie się budowa?

Ponad 23 tysiące mieszkańców oraz miejsce dla 20 tysięcy pracowników. Pomysł na teren po Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu to budowa miasta od zera. Nowe szkoły, parki, ulice, a nawet miejsce na kościół czy halę sportową. Pracownia Dawos pokazała swoją wizję tego miejsca, która została przygotowana na podstawie m.in. warsztatów z mieszkańcami.

Skalę projektu pokazują kolejne liczby. Ponad sto hektarów przestrzeni do zagospodarowania, na której zmieściliby się wszyscy mieszkańcy Wesołej czy Rembertowa. Pomysł jest niezwykle interesujący. Tereny od strony Trasy Toruńskiej oraz Jagiellońskiej (aż do skrzyżowania z Golędzinowską) mają zająć przede wszystkim biura. Najwyższe, przy węźle Trasy, miałyby aż 70 metrów (18 kondygnacji).

Wielki plan dla FSO. Na Żeraniu powstanie nowa dzielnica War...

Zielona oaza Warszawy?

Do „nowej dzielnicy” wchodzić mamy poprzez dawną bramę FSO. Otoczona zielenią przestrzeń składałaby się ze skweru wypoczynkowego oraz budynków usługowych – w bramie – przeznaczonych na gastronomię, funkcje kulturalne i społeczne.

Idąc na wprost, w kierunku Bródna ciągnąć ma się ulica, której przedłużeniem – pieszą kładą – moglibyśmy przejść do sąsiedniej dzielnicy ponad torami kolejowymi. Po drodze mijalibyśmy bloki. W sumie na całym terenie przewidziano aż 9390 mieszkań (z zielonymi dachami), z których większość miałaby 6-8 kondygnacji.

Gigantyczny obszar na pół dzieli, równoległa do Jagiellońskiej, aleja FSO. Zaplanowano ją jako pieszo-rowerową trasę przy której pojawiają się place i skwery.

W „sercu” dawnej fabryki, przy hali kolebkowej, zaplanowano plac społeczny. Byłoby tam miejsce do wypoczynku, a także knajpki i targowisko. Tuż obok park, z niewielkimi zbiornikami wodnymi.

Spokojna Jagiellońska?

Zmiany czekają także Jagiellońską, która dziś jest „autostradą” wewnątrz miasta. Planiści proponują zmianę klasy drogi, ograniczenie prędkości i dodanie szpalerów drzew. Zostałyby trzy pasy ruchu, choć ten trzeci miałby być wykorzystywany do pasów skrętu na skrzyżowaniach. Poza tym przy drodze miałyby się pojawić porządne chodniki, nowe przystanki tramwajowe i autobusowe oraz ścieżka rowerowa.

Co ciekawe, w opracowaniu znalazła się także trasa i most Krasińskiego (nazwana Nowa-Krasińskiego). Wydaje się, że jest to kluczowa arteria komunikacyjna nowej dzielnicy. Przeznaczona ma być jednak przede wszystkim dla komunikacji publicznej – buspas oraz torowisko tramwajowe. Dla samochodów dostępny będzie tylko jeden pas ruchu w każdą stronę.

Pod estakadą nowej trasy zaplanowano strefę sportów miejskich, z dużym skateparkiem oraz plac. Tuż obok miejsce na wyższe biura, które osłonią mieszkania od uciążliwej ulicy.


Plan nowego Żerania

Koncepcja Dawos, zwana „Masterplanem Żerań FSO”, to pierwszy krok do zmiany przeznaczenia tego terenu. Istniejące studium miejskie nie pozwala na zabudowę mieszkaniową. Wkrótce jednak ratusz pokaże nową „miejską konstytucję przestrzenną”, w której znajdzie się wspomniany wyżej pomysł na Żerań.


Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
T. Winnicki
14 grudnia 2019, 20:34, Bartek:

Ja mam propozycję. Może warto wybudować jakies osiedle na Wiejskiej??

Chore, zamiast chronić i zainwestowac w fabryke jako dobro narodowe to najlepiej jest zrównać z ziemią. Jest to bardzo przykre i smutne...:(

A do czego nam fabryki? Mamy taki dobrobyt że opłaca się wszystko kupować z zewnątrz. Nikt nie pamięta FSO z komunistycznych czasów. Biura. Teraz stawiamy na biura.

G
Gość
11 grudnia, 18:41, Gość:

Moze niech developerzy wybudują most Krasińskiego.

I o to właśnie chodzi. Najpierw deweloper za małe pieniądze przejął część terenów bliżej Wisły, reklamując że będą mieszkańcy mieli 30 min do centrum, teraz miasto pójdzie mu na rękę i zbuduje most, bo przecież dla budowanego osiedla trzeba zabezpieczyć dojazd. A dokąd? Do metra na pl Wilsona, chociaż chyba prościej by było przedłużyć metro II. Nie sądzę aby mieszkańcy pracowali na Bielanach czy Żoliborzu.

B
Bartek

Ja mam propozycję. Może warto wybudować jakies osiedle na Wiejskiej??

Chore, zamiast chronić i zainwestowac w fabryke jako dobro narodowe to najlepiej jest zrównać z ziemią. Jest to bardzo przykre i smutne...:(

G
Gość

Przepraszam, jaka to duma z fiata 125p? Chlopie, zapomnij juz o tym, to bylo dawno, rozumiesz?, zapomnij.

G
Gość

Wszystko pięknie, tylko samochodów z FSO żal. Kiedyś były nasza duma i marzeniem.

M
Meg

Najpierw niech przebudują trasę toruńska, żeby się nie korkowała. Inaczej korki zrobią się takie, że nikt tam nie będzie chciał mieszkać i pracować...

G
Gość

Wybudują osiedle dla prawie 50 tys. ludzi, uspokoją Jagielonska, w praktyce zwężając ja o jeden pas, a trasa i most Krasinskiego pozostana w planach i będą dobra opcja do kolejnych obiecanek,a mieszkańcy na hulajnogach wśród szpaleru drzew będą dymali do stacji metra oddalonej o pare kilometrów.

W
Wiktor

Jedyny pomysł kolejnych włodarzy Warszawy z PeŁo to zwężanie, od dawna i ciągle zakorkowanych, ciągów komunikacyjnych. W mieście, które nie ma obwodnic a liczba aut jeżdżących po nim tylko rośnie. Może trochę oleum w głowach, drodzy wizjonerzy z Ratusza, by wam się przydało. Kiedyś wasi koledzy z partii budowali autostrady dwupasmowe, które w chwili ukończenia miały już za małą przepustowość i teraz mówi się o ich poszerzaniu. Ale w W-wie styl myślenia się nie zmienia.

h
hehe

jagielonska sie sama uspokoi, z krancow osiedla 30 min wyjazd i koleine 30 po uspokojonej jagielonskiej, widze tez tych ktorzy z buta dymaja do tramwaju i razem z 4 tysiacami innych o podobnej porze probuja do tego tramwaju wejsc. niech lublin zostanie u siebie , takie spokojne miasto......

L
Lookio

Jagiellońska autostradą wewnątrz miasta? Chyba kogoś fantazja poniosła. Jagiellońska jest jednym wielkim korkiem z sygnalizacją świetlną co 500m.

R
RJW

To nie jest żaden Żerań, a PELCOWIZNA, gdzie urodziła się moja babcia. Jak to jest, że nasze miasto nie wie jak jest naprawdę? Bajzel spowodowała nazwa pętli Żerań FSO - najpierw dla autobusu 126, a potem dla tramwaju 21. Dalej już poszło, jak z tym Gocławkiem, co zalał pół Grochowa (cały Grochów Mały). @Grochow.Praga

W
Wolne Miasto Warszawa :P

Tam powinna powstać Warszawska Strefa Nowych Technologi ale pan Trzaskowski lepiej wie już Tor Testów FSO zaorał na nowe bloki. A potem dziwi się że ludzie szaleją na ulicach nie na Torach :P Jaka była by to atrakcja Atrakcyjne miejsce 5 minut tramwajem do metra (tramwaj zrobiony porządnie bezkolizyjnie, z bezpośrednią przesiadką do 2 lini Metra wykorzystując ten niechciany przez nikogo poza panem Trzaskowskim Peronem "3 podlini metra "

G
Gość

"Szklane domy" Trzaskowskiego :) Papier wszystko przyjmie...

G
Gość

Moze niech developerzy wybudują most Krasińskiego.

G
Gość

a co ma osiedle mieszkaniowe do FSO?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3