Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielki plan dla FSO. Na Żeraniu powstanie nowa dzielnica Warszawy? Zmieści 20 tys. mieszkańców i drugie tyle pracowników

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Na Żeraniu, w miejscu dawnych zakładów FSO, miasto chce zbudować nową dzielnicę. Właśnie nakreśliło plan dla ponad stu hektarów gruntów. Zamieszkać ma tam więcej osób niż w Rembertowie. Poza tym przewidziano biura, sklepy, restauracje, a także parki. Pomysł imponujący. Kiedy rozpocznie się budowa?

Ponad 23 tysiące mieszkańców oraz miejsce dla 20 tysięcy pracowników. Pomysł na teren po Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu to budowa miasta od zera. Nowe szkoły, parki, ulice, a nawet miejsce na kościół czy halę sportową. Pracownia Dawos pokazała swoją wizję tego miejsca, która została przygotowana na podstawie m.in. warsztatów z mieszkańcami.

Skalę projektu pokazują kolejne liczby. Ponad sto hektarów przestrzeni do zagospodarowania, na której zmieściliby się wszyscy mieszkańcy Wesołej czy Rembertowa. Pomysł jest niezwykle interesujący. Tereny od strony Trasy Toruńskiej oraz Jagiellońskiej (aż do skrzyżowania z Golędzinowską) mają zająć przede wszystkim biura. Najwyższe, przy węźle Trasy, miałyby aż 70 metrów (18 kondygnacji).

Wielki plan dla FSO. Na Żeraniu powstanie nowa dzielnica War...

Zielona oaza Warszawy?

Do „nowej dzielnicy” wchodzić mamy poprzez dawną bramę FSO. Otoczona zielenią przestrzeń składałaby się ze skweru wypoczynkowego oraz budynków usługowych – w bramie – przeznaczonych na gastronomię, funkcje kulturalne i społeczne.

Idąc na wprost, w kierunku Bródna ciągnąć ma się ulica, której przedłużeniem – pieszą kładą – moglibyśmy przejść do sąsiedniej dzielnicy ponad torami kolejowymi. Po drodze mijalibyśmy bloki. W sumie na całym terenie przewidziano aż 9390 mieszkań (z zielonymi dachami), z których większość miałaby 6-8 kondygnacji.

Gigantyczny obszar na pół dzieli, równoległa do Jagiellońskiej, aleja FSO. Zaplanowano ją jako pieszo-rowerową trasę przy której pojawiają się place i skwery.

W „sercu” dawnej fabryki, przy hali kolebkowej, zaplanowano plac społeczny. Byłoby tam miejsce do wypoczynku, a także knajpki i targowisko. Tuż obok park, z niewielkimi zbiornikami wodnymi.

Spokojna Jagiellońska?

Zmiany czekają także Jagiellońską, która dziś jest „autostradą” wewnątrz miasta. Planiści proponują zmianę klasy drogi, ograniczenie prędkości i dodanie szpalerów drzew. Zostałyby trzy pasy ruchu, choć ten trzeci miałby być wykorzystywany do pasów skrętu na skrzyżowaniach. Poza tym przy drodze miałyby się pojawić porządne chodniki, nowe przystanki tramwajowe i autobusowe oraz ścieżka rowerowa.

Co ciekawe, w opracowaniu znalazła się także trasa i most Krasińskiego (nazwana Nowa-Krasińskiego). Wydaje się, że jest to kluczowa arteria komunikacyjna nowej dzielnicy. Przeznaczona ma być jednak przede wszystkim dla komunikacji publicznej – buspas oraz torowisko tramwajowe. Dla samochodów dostępny będzie tylko jeden pas ruchu w każdą stronę.

Pod estakadą nowej trasy zaplanowano strefę sportów miejskich, z dużym skateparkiem oraz plac. Tuż obok miejsce na wyższe biura, które osłonią mieszkania od uciążliwej ulicy.


Plan nowego Żerania

Koncepcja Dawos, zwana „Masterplanem Żerań FSO”, to pierwszy krok do zmiany przeznaczenia tego terenu. Istniejące studium miejskie nie pozwala na zabudowę mieszkaniową. Wkrótce jednak ratusz pokaże nową „miejską konstytucję przestrzenną”, w której znajdzie się wspomniany wyżej pomysł na Żerań.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto