Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Ostatnia część ringu naokoło stolicy. Kiedy początek budowy?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Krystian Dobuszyński
Coraz bliżej do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Drogowcy ogłosili przetarg na koncepcję najbardziej kontrowersyjnego odcinka szybkiej trasy. Liczą, że droga będzie gotowa w 2024 roku. Szczegóły poniżej.

Kolejna decyzja w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Ogłoszono przetarg na koncepcję programową dla S17 między węzłami Ząbki i Zakręt. To brakująca część ringu naokoło Warszawy, a zarazem najbardziej kontrowersyjny fragment obwodnicy. To już drugi przetarg, ponieważ w maju GDDKiA zerwała umowę z dotychczasowym wykonawcą koncepcji na WOW.

Kontrowersje mają związek z decyzją środowiskową z 2018 roku, która pozwoliła na tzw. wariant zielony, czyli drogę biegnącą po wielometrowym nasypie przez środek dzielnicy Wesoła. Mieszkańcy chcieli wariantu z tunelem pod dzielnicą (o długości 800 metrów) oraz dodatkowym węzłem "Wesoła". W obecnym kształcie droga nie ma ani węzła w dzielnicy, ani tunelu. Wielki nasyp ma rozdzielać Wesołą na pół. W związku z tym od 2018 roku trwają protesty.

Mieszkańcy Wesołej protestują przeciwko trasie Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Tworzą się wielkie korki

Mieszkańcy Wesołej protestują przeciwko trasie Wschodniej Ob...

Kiedy ruszy budowa? Co z tunelem?

Decyzja środowiskowa RDOŚ o wybraniu tzw. wariantu zielonego została zaskarżona m.in. przez władze Warszawy niemal dwa lata temu, w styczniu 2019. Od tego czasu GDOŚ (Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska) co pewien czas przekłada ogłoszenie decyzji i ostatecznego rozstrzygnięcia w tej sprawie. Najnowszy termin to 18 grudnia. Co ciekawe, mimo że sprawa jest rozpatrywana inwestor zaczął już przygotowania do budowy. Miał do tego prawo, bowiem decyzja RDOŚ miała "rygor natychmiastowej wykonalności".

Wracając do przetargu. GDDKiA szuka chętnych na dokończenie koncepcji programowej obwodnicy. Droga - według wariantu zielonego - będzie miała ok. 10,2 km (między węzłem Ząbki i Zakręt). Trasa będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę oraz dwa węzły Rembertów i Poligon (zjazd techniczny dla wojska). Koncepcja ma być gotowa na początku 2022 roku. Kilka miesięcy później ogłoszony zostanie przetarg na projekt i budowę. Droga ma być gotowa w 2024 roku.

Najtańszą ofertę w przetargu przedstawiła firma IVIA - 3,038 mln zł. To zdecydowanie mniej niż założyli drogowcy - 4,7 mln zł. Pozostałe oferty:

  • Schuessler-Plan Inżynierzy - 4,54 mln zł
  • Mosty Katowice - 4,9 mln zł
  • Konsorcjum: MPRB, Mosty Kraków, MP Infra - 6,97 mln zł
  • Konsorcjum: TPF, TPF Getinsa Euroestudios S.L. - 7,56 mln zł
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto