Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada A50. Ruszają pierwsze konsultacje. Kiedy otwarcie? "Możliwe do zrobienia w 2027-28"

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Na zdjęciu widoczna jest droga S17 w okolicach Warszawy.
Na zdjęciu widoczna jest droga S17 w okolicach Warszawy. GDDKiA / zdjęcie ilustracyjne
Nowa autostrada powstanie na południe od Warszawy. To fragment obwodnicy aglomeracyjnej. GDDKiA chce zbudować pierwsze odcinki za 6-7 lat. Problemem jest polityka planistyczna. Nie ma wolnych korytarzy pod budowę szybkiej trasy. Dlatego drogowcy już teraz szukają rozwiązania rozmawiając z samorządami.

Rozpoczęły się spotkania dotyczące „ringu autostradowego” naokoło Warszawy. We wtorek przedstawiciele GDDKiA omawiali północną nitkę. Teraz przyszła kolej na południową, która powstanie jako autostrada A50. - Droga, według naszych analiz, jest opłacalna ekonomicznie z wariantem otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale także bez tej inwestycji – mówił Tomasz Żuchowski, dyrektor GDDKiA.

Samorządowcom pokazano cztery korytarze, z których jeden zostanie wybrany do realizacji. Podczas wstępnych analiz jako najkorzystniejszy wskazano wariant „czerwony”. Zaczyna się na węźle Wiskitki (przecięcie z A2), przebiega miejscami wzdłuż linii kolejowej nr 12, na północ od Grójca, Góry Kalwarii i Kołbieli. Następnie nowym mostem przez Wisłę i dalej na północ, aż do węzła z A2 – Dęby Wielkie.

Na zdjęciu widoczna jest droga S17 w okolicach Warszawy.

Autostrada A50. Ruszają pierwsze konsultacje. Kiedy otwarcie...

Kiedy powstanie nowa autostrada?

Wspomniany odcinek ma 98 kilometrów długości. Pozostałe warianty liczą od 97 do 107 km. W innych wariantach zaproponowano „pociągnięcie” drogi do węzła A2 w Mińsku Mazowieckim oraz przesunięcie całej autostrady na południe od Kołbieli i na północ od Tarczyna. Szczegóły można zobaczyć na mapach dostępnych w galerii. Wstępny koszt to 7,3-8 miliarda złotych.

- Pierwsze odcinki byłyby możliwe do zrealizowania do roku 2027-2028 – zaznaczył Tomasz Żuchowski z GDDKiA. Na pewno autostrada zostanie podzielona na kilka odcinków. O tym, które będą realizowane na początku zadecyduje m.in. analiza prognozy ruchu. Na niektórych odcinkach planowanej autostrady przewiduje się ruch ponad 75 tys. samochodów dziennie. Tam budowa rozpocznie się w pierwszej kolejności. Całość będzie gotowa w latach 30. Na razie trzeba rozpocząć żmudną pracę planistyczną oraz proces uzyskiwania pozwoleń. GDDKiA szacuje, że ten etap będzie kosztował ok. 100 mln złotych.

Samorządowcy pytali o to, dlaczego droga nie została wyznaczona po śladzie DK50, która już teraz jest rekomendowana jako trasa dla tranzytu. - Nie ma możliwości rozbudowy DK 50. Przeszkadzają w tym uwarunkowania zabudowy - tłumaczą przedstawiciele GDDKiA. Drogowcy narzekali na brak polityki planistycznej. To oznacza, że na terenach zurbanizowanych nie wyznaczono wolnych "pasów" pod przyszłą drogę, mimo że pierwsze analizy w tym celu robiono w latach 90.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto