Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralna Park w Warszawie. Czy wróci pomysł budowy kolejowego wieżowca? Wkrótce idealna okazja

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Obecnie jest tam parking.
Obecnie jest tam parking. mat. pras.
Wieżowiec vis a vis Dworca Centralnego pokazano w 2015 roku. Rok później, po zmianach w PKP S.A., budowę „zamrożono”. Przez lata w tej sprawie nic się nie zadziało. Dziś okoliczności znów sprzyjają inwestycji. To szansa, bowiem można ją połączyć z remontem „średnicy”.

Dekadę temu spółka Xcity Investment, należąca do PKP S.A., pokazała swój pomysł na „gorącą” działkę w samym centrum Warszawy. Na terenie – o powierzchni przeszło dwóch hektarów – powstać miał kompleks nazwany „Centralna Park” z biurami, usługami i hotelem. Jego najważniejszym punktem miał być 200-metrowy wieżowiec położony na rogu Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II. Tuż obok Varso.

Za projekt odpowiadało biuro SUD Architekci. W sumie powstać miały cztery budynki o łącznej powierzchni 140 tys. mkw. Planowano je zbudować bezpośrednio na płycie przykrywającej tunel średnicowy. Część dachów miała zostać przeznaczona na „ogólnodostępny ogród miejski”. Niestety, w 2016 roku plany zawieszono, a następnie w ogóle z nich zrezygnowano. Na reprezentacyjnej działce od lat jest… niezbyt atrakcyjny parking.

Czy Centralna Park powróci? Jest dobry moment

Kolejarze, do których należy nieruchomość, nie zrezygnowali zupełnie z planów budowy na prestiżowej działce. W czasie powstawania wieżowca Varso spółka PKP S.A. była w kontakcie ze słowackim deweloperem HB Reavis. Ustalono m. in., że w przyszłości powstanie przejście podziemne łączące obie inwestycje z Dworcem Centralnym (część już istnieje – jest częścią kompleksu Varso).

Tak miała wyglądać Centralna Park
Wieżowiec w centrum Warszawymat. pras.

Zapytaliśmy – w 2022 roku – PKP S.A. o plany dotyczące inwestycji w tym miejscu. - Obecnie teren jest wynajmowany podmiotowi zewnętrznemu, który prowadzi na nim parking samochodowy i nie planujemy jego sprzedaży. W związku z planowaną przez PKP PLK S.A. przebudową linii średnicowej, która obejmie również ten obszar, na ten moment wstrzymaliśmy się z planami zagospodarowania niniejszej nieruchomości oraz inwestycyjnymi aż do momentu zakończenia niniejszej inwestycji – odpowiedziało nam wtedy biuro prasowe PKP S.A.

W 2016 roku spółka Xcity Investment, która planowała budowę „Centralnej Park” została zmarginalizowana. Ale teraz, po zmianie władzy, pomysł może wrócić na agendę. Tym bardziej, że jest ku temu doskonała okazja. Remont linii średnicowej, planowany od co najmniej dekady, jeszcze się nie rozpoczął. To właśnie w ramach tej inwestycji powinny rozpocząć się prace przygotowawcze nad inwestycją na działce kolejarzy. Tym bardziej, że wieżowiec miał powstać nad torami kolejowymi.

Zapytaliśmy kolejowego dewelopera o plany. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź zaktualizujemy ten tekst.

Wieżowiec a może park linearny?

Projekt z 2015 roku z pewnością wymaga już aktualizacji. Wystarczy zaznaczyć, że na działce obok stoi już 310-metrowy wieżowiec Varso. Być może dawna koncepcja kolejarzy powinna ulec zmianie? Pewne jest jedno. Remont linii średnicowej to doskonała - i jedyna - okazja, by przygotować grunt pod przyszłą inwestycję. Dopiero po wzmocnieniu filarów i konstrukcji "średnicy" można rozpoczynać budowę.

Co mogłoby powstać w tym miejscu?

  • nowy gmach administracji publicznej
  • osiedle mieszkań na wynajem
  • park linearny
  • zaplecze CPK (to powrót do koncepcji z lat 70. gdy w Centrum LiM miały odbywać się odprawy podróżnych z Okęcia).

Co z innymi projektami kolejarzy?

Ze strony Xcity Investment już kilka lat temu zniknęły warszawskie projekty. Nie ma tam choćby spektakularnego planu na zabudowę okolic stacji Warszawa Główna. To teren przyległy do nowego centrum biurowego na Woli. Zainteresowanie deweloperów współpracą byłoby – zapewne – ogromne.

To dawny plan na Warszawę Główną
Tuż obok znajduje się nowe biznesowe centrum miasta. mat. pras.

Przez lata nie udało się również zrealizować podobnego kompleksu przy stacji Warszawa Gdańska. W odróżnieniu od „Głównej” ten projekt nie zniknął ze strony. Wiadomo, że jest obecnie „na etapie zgód korporacyjnych”. Kolejarze chcą go realizować razem z największym deweloperem biurowym w Warszawie – belgijskim Ghelamco. Szczegóły na razie nie są znane.

Polecjaka Google News - Warszawa NaszeMiasto
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto