MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej, a nie metro odkorkuje Warszawę

Karolina Eljaszak
Karolina Eljaszak
Zamiast bezczynnie czekać kilka lat na metro, władze Bemowa postanowiły wykorzystać istniejącą infrastrukturę PKP i skomunikować dzielnicę z centrum miasta naziemną kolejką.

Pomysł jest prosty: trzeba wykorzystać istniejącą infrastrukturę Polskich Kolei Państwowych. Naziemna kolejka miałaby łączyć Ożarów Mazowiecki z Legionowem. Dzięki projektowi "Kolej na metro" dzielnice takie, jak Ursus, Bemowo, Wola, czy Białołęka oraz pobliskie gminy miałyby bezpośrednie połączenie z centrum stolicy oraz możliwość dogodnych przesiadek do metra na Dworcu Gdańskim. I to wszystko na jednej Warszawskiej Karcie Miejskiej.

Kto za to zapłaci

By projekt, który stał się już wielką nadzieją mieszkańców, został zrealizowany, potrzeba ok. 35 milionów złotych na zbudowanie trzech przystanków: Fort Wola, Park Wola i Powązkowska. - Chcemy zachęcić władze miasta stołecznego, by dofinansowały nasz projekt, może dorzuciliby coś inwestorzy oraz centra handlowe. Także my dołożylibyśmy "symboliczny" milion - przedstawia finansowe potrzeby kolejki rzecznik urzędu dzielnicy Bemowo Krzysztof Zygrzak. - Prowadzimy wstępne rozmowy z innymi dzielnicami i gminami, by przyłączyły się do inicjatywy, ponieważ na kolejce skorzystałoby nie tylko Bemowo.

Wspólna sprawa łączy - Myśmy się wcześniej spotkali z Polskimi Liniami Kolejowymi (PLK), z którymi nie prowadzimy żadnej wojny - deklaruje Krzysztof Zygrzak. - Oni bardzo chętnie zbudowaliby te przystanki, ale nie mają na to pieniędzy. Dlatego chcemy im pomóc w zdobyciu funduszy, by ułatwić życie mieszkańcom naszej dzielnicy.

Montują wielką koalicję

O całej sprawie władze Woli, przez której teren przemierzałaby spora część trasy kolejki, czerpią informacje tylko z mediów. - Z naszym burmistrzem nikt się nie kontaktował - twierdzi Marta Jelin z urzędu dzielnicy, która nie potrafi na razie ocenić, czy Wola "dorzuci się" do naziemnego metra. - My ze względu na kryzys szukamy obecnie oszczędności i o finansowaniu kolejki jeszcze nie dyskutowaliśmy.

Z kolei Zygrzak deklaruje, że rozmowy będą prowadzone z każdym zainteresowanym i w ciągu dwóch tygodni okaże się ostatecznie, czy wielka koalicja zostanie zawiązana.

Gromadzenie funduszy mogłoby zakończyć się już we wrześniu, następnie ruszyłaby cała procedura związana z planowaniem i przetargami. W międzyczasie trwałoby ustalanie przewoźnika i rozkładu jazdy, a wczesną jesienią 2010 roku pierwszy pociąg połączył najbardziej zakorkowane sypialnie miasta z centrum.

Kryzys, korki i inne nieszczęścia

Gdyby nie kryzys, pieniędzy nie byłoby trzeba szukać, ponieważ trzy stacje uwzględnione były we wcześniejszych planach budżetowych PKP PLK. - Mieliśmy je budować w tym roku, ale nie mamy jednak pieniędzy - mówi MM-ce Marta Szklarek, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Zostało tylko na modernizację szyn dla pociągów towarowych od Warszawy Gdańskiej do Józefinowa. Tory, które były w fatalnym stanie technicznym, zostaną przystosowane dla taborów osobowych. Wcześniej tą trasą można było osiągnąć maksymalnie prędkość 40 km/h, po remoncie wzrośnie do 80 km/h.

Metro i tak najważniejsze

Wśród mieszkańców wzrastają obawy, czy kolejka nie opóźni budowy metra na rzecz np. Pragi. - Kolejka na pewno nie zastąpiłaby metra, ma raczej pełnić funkcję uzupełniającą, bo metro jest najpilniejszą, priorytetową potrzebą Bemowa - uspokaja Zygrzak. - Nie ma też obawy, że uruchomienie nowej komunikacji z centrum opóźni rozpoczęcie budowy części zachodniej drugiej nitki metra, ponieważ to u nas, w Morach przy Połczyńskiej, będzie zajezdnia i ta część musi powstać.

Czy za rok zamiast stać w korku, mieszkańcy sypialni warszawskich będą dojeżdżać do centrum w ciągu kilku minut? Rzecznik Bemowa jest dobrej myśli: - Wokół akcji w ciągu kilku dni zrobiło się sporo pozytywnego szumu. Jesteśmy coraz bardziej przekonani, że wzrasta szansa na realizację tego projektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Paliwo na stacjach będzie tańsze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kolej, a nie metro odkorkuje Warszawę - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto