Zeszlifowanie zaledwie trzech dziesiątych milimetra szyny pozwala na poprawę komfortu jazdy i znaczne przedłużenie jej żywotności. Szyny są szczególnie narażone na uszkodzenia w łukach, ponieważ koła pociągu - w przeciwieństwie do kół samochodu, są mocowane na sztywnej osi. W czasie jazdy po łuku koło toczy się po szynie zewnętrznej i zdziera m.in. powierzchnię boczną główki szynowej, powodując powstawanie rys (mikropęknięcia) i wykruszeń.
Natomiast na szynie wewnętrznej koło doznaje uślizgów ponieważ ma do pokonania mniejszą odległość. Oznacza to powstawanie na powierzchni główki szynowej wady falistości. W efekcie zużycie szyn jest większe, niż na odcinkach prostych. Dlatego priorytetem jest szlifowanie szyn w łukach. Jednak w ciągu całego roku eksploatacyjnego w metrze sprawdza i szlifuje się wszystkie szyny, zarówno na linii M1, jak i M2. Dzięki temu nigdy w dotychczasowej eksploatacji metra nie trzeba było awaryjnie wyłączać ruchu na liniach z powodu uszkodzeń szyn w torach i rozjazdach w tunelach.
Tabor metra z pasażerami jest lżejszy od np. załadowanego kolejowego składu węglowego, ale obciążenie torów linii metra jest porównywalne do magistral kolejowych
To ze względu na całodzienny intensywny ruch pociągów (w szczycie porannym składy jeżdżą z częstotliwością co ok. 2 min 20 sek.). Intensywna eksploatacja szyn powoduje deformację szyny (w profilu poprzecznym) oraz występowanie wad powierzchniowych (takich jak: falistość, mikropęknięcia pod postacią rys oraz wykruszenia materiału). Odpowiednio częste szlifowanie nie pozwala na rozprzestrzenienie się tych negatywnych skutków zarówno po długości torów, jak i nadmiernego wnikania w głąb szyny. W przypadku metra stosowanie corocznie tego zabiegu w większości przypadków uniemożliwia pojawienie się wad szynowych lub likwiduje je w początkowym stadium rozwoju. Jest to zatem metoda zapobiegawcza. Paradoksalnie zdejmując część materiału z szyny - przedłuża się jej trwałość. Pozostawienie mikropęknięć i wykruszeń doprowadziłoby do szybkiego ich pogłębiania i w efekcie mogłoby doprowadzić do niebezpiecznego osłabienia wytrzymałości szyny.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?