Ulica Kuropatwy zaczyna się od Puławskiej na wysokości sklepów Selgros i Obi. Przebiega przez osiedle domów jednorodzinnych do ulicy Osiedlowej, gdzie zmienia się w ulicę Cyraneczki. Zaraz za sklepami wielkopowierzchniowymi i rondem widnieje znak "Strefa zamieszkania". To ogranicza prędkość samochodów do 20 km/h, a także (co być może najważniejsze) daje pierwszeństwo pieszym i rowerzystom przed autami.
Tymczasem przebudowa ulicy sprawi, że strefa zniknie. Dodatkowo trafi tu ruch z poszerzonej ulicy Cyraneczki. Ograniczenie prędkości zostanie podniesione do 30 km/h. Teren jest bardzo wąski, a jeśli likwidujemy strefę zamieszkania to potrzebne jest dodatkowo wybudowanie chodników i dróg lub pasów dla rowerów. Mieszkańcy proponowali by oddać po 1,5 metra w każdej ze stron ulicy, ale utworzyć jednokierunkową ulicę. Urzędnicy odrzucili taką możliwość. Lokalna społeczność jest świadoma potrzeby zmian, ale chce, żeby odbyło się to z uwzględnieniem ich zdania - obecnie mają wrażenie, że narzuca się im niekorzystne rozwiązania.
Obwodnica zamiast małej lokalnej uliczki? Mieszkańcy walczą ...
Chodzi o bezpieczeństwo
- Mieszkańcy ul. Kuropatwy i okolic walczą o dwie fundamentalne kwestie: bezpieczeństwo oraz prawo własności. Stołeczne władze samorządowe, w porozumieniu z władzami Lesznowoli i Piaseczna, chcą wywłaszczyć mieszkańców Zielonego Ursynowa z części ich nieruchomości i wybudować pod oknami ich domów jednorodzinnych tak zwaną obwodnicę - mówi radny Ursynowa, Mateusz Rojewski. Zwraca uwagę, że przy okazji wyciętych zostanie wiele starych, kilkudziesięcioletnich drzew. - Całość inwestycji podzielono na odcinki, czyżby po to, aby nie musieć uzyskiwać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach? - zastanawia się radny.
Dodatkowo na ostatniej komisji w tej sprawie, zastępca burmistrza Ursynowa podniósł, że z mocy prawa nie można wejść na 2,5 metra w działki po stronie Warszawy na odcinku od Perliczej do Synogarlicy. Mieszkańcy wnoszą o to by na tym krótkim odcinku pojawił się ciąg pieszo-rowerowy, ale tutaj urzędnicy twierdzą, że to niebezpieczne. - Poruszam się ulicą Geodetów oddaną w zeszłym roku i ludzie wjeżdżają tam na chodniki. Nie chcą jeździć ulicą, bo to większe niebezpieczeństwo. Tam stworzono pasy dla rowerów, tutaj chcą zrobić podobnie. Nie widzę jak ciąg pieszo-rowerowy miałby być mniej bezpieczny. Zwłaszcza, że jeżeli sytuacja tego wymaga można przyjąć takie rozwiązanie i niedawno przyjęto w innym miejscu - mówi nam jedna z mieszkanek, Pani Joanna. Zwraca też uwagę, że istnieje szansa by chociaż ulica Perlicza (prostopadła do Kurpoatwy) na pewnym odcinku była jednokierunkowa.

Czy jeszcze uda się coś zmienić?
Z poniedziałkowej komisji wynika, że do lipca urzędnicy chcą doprowadzić uzyskania wszystkich pozwoleń i zgód, a następnie złożyć wniosek o decyzję ZRID. Według ich terminarza budowa miałaby ruszyć we wrześniu. - Obawiam się, że całego procesu nie da się już zatrzymać, ale nie odpuszczamy walki o swoje prawa i bezpieczeństwo w tym miejscu - słyszymy od mieszkańców.
- Moim zdaniem największym problemem jest środkowy fragment, gdzie jest zabierane najwięcej z nieruchomości ursynowskich. To jest dorobek życia mieszkańców i powinniśmy przeanalizować możliwość fragmentami wprowadzenia ciągu pieszo-rowerowego zamiast drogi czy pasa dla rowerów, żeby trochę im ulżyć w tej sytuacji - mówi z kolei Paweł Lenarczyk, także radny Ursynowa. Dodaje, że ważny jest dialog, zwłaszcza dopóki nie ma decyzji ZRID, bo widzi po mieszkańcach, że sytuacja jest mocno napięta.

Zarówno radni i mieszkańcy podkreślają, że nie są przeciwko remontowi czy nawet przebudowie ulicy Kuropatwy. Jednak zakres zmian sprawia, że z małej ulicy ze strefą zamieszkania powstaje obwodnica dla całej okolicy. - Przy analizowanym przykładzie najlepszym dowodem na chaos jest fakt, że powstało łącznie aż pięć koncepcji realizacji tej drogi. Wielka szkoda, że urzędnicy wybrali tę, która mieszkańcom nie odpowiada - dodaje Rojewski. Pozostaje zatem najważniejsze pytanie czy remont faktycznie podniesie bezpieczeństwo? Chodniki i drogi dla rowerów tak, ale więcej aut i brak strefy zamieszkania i realizacja wbrew propozycjom mieszkańców nie przekonują by tak się stało.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?