Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oferty na wagony dla metra będą ponownie rozpatrzone

Karolina Kowalska
Metro będzie musiało ponownie rozpatrzyć oferty
Metro będzie musiało ponownie rozpatrzyć oferty Fot. Maciej Jeziorek/Polskapresse
Nie ma pewności, czy tunelami warszawskiego metra pojadą wagony konsorcjum Siemensa i Newagu. Bo chociaż to jego oferta dostarczenia nowych wagonów za 1 mld 69 mln zł netto (1 mld 305 mln zł brutto) wygrała październikowy przetarg, teraz okazało się, że trzeba będzie znów rozpatrzyć oferty.

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła we wtorek odwołania od decyzji miejskiej spółki, złożone przez hiszpański CAF i czesko-rosyjskie konsorcjum Skoda-Wagonmasz, i nakazała ponownie rozpatrzyć oferty złożone w przetargu na nowe wagony dla podziemnej kolejki.

KIO uznała, że spółki odwołujące się od decyzji komisji przetargowej metra - hiszpański CAF i czesko-rosyjskie konsorcjum Skoda-Wagonmasz - nie miały pełnego wglądu w treść oferty złożonej przez Siemens. Klauzulą tajności opatrzone były w niej m.in. informacje dotyczące mocy silnika, który miałby być instalowany w wagonach tego producenta. Komisja uznała jednak, że Metro Warszawskie prawidłowo wykluczyło CAF z postępowania ze względu na niewniesienie wadium i nieuprawnione dokonanie zmian w treści oferty. To oznacza, że choć oferta tej firmy będzie rozpatrywana ponownie, powinna zostać wykluczona.

Od ponownej decyzji komisji przetargowej oferenci będą mogli odwołać się do prezesa KIO. Nie spowoduje to opóźnienia w podpisaniu umowy z wykonawcą, który zostanie wybrany po rozpatrzeniu ofert, zaplanowanym na pierwszy kwartał przyszłego roku. Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., a ostatnia dostawa w czwartym kwartale 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki (ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r.), a pozostałe pierwszą, istniejącą linię - ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

Nowe pociągi będą jednoprzestrzenne - aby przesiąść się do innego wagonu, nie będzie więc trzeba wysiadać z pociągu. Będą miały wewnętrzny monitoring, przyciski umożliwiające otwieranie drzwi, system wizyjnej i głosowej łączności z maszynistą oraz wysuwane platformy dla wózków inwalidzkich. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących. W sumie zmieścić się w nim może ponad 1400 osób, o 200 więcej niż obecnie.

W połowie lipca stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra oraz zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto