Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Zachodnia z "wąskim gardłem" w przejściu podziemnym? PLK tłumaczy, że pasażerowie nie ucierpią na zmianach

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
PKP PLK / stolicadobrychrelacji.pl
Wiemy już, że prace na Warszawie Zachodniej będą trwać przez cały 2024 rok. Okazuje się, że oprócz zmian w harmonogramie zdecydowano także na inne, niż planowano pierwotnie, połączenie między dworcem, a stacją kolejową. Znacznie węższe. Kolejarze tłumaczą, że nie chodzi o brak porozumienia między spółkami tylko wykonane analizy. Jak będzie zatem wyglądać poruszanie się pomiędzy tymi dwoma miejscami?

Remont Warszawy Zachodniej. Konflikt kolejarzy?

Obecnie na polskiej kolei istnieje bardzo wiele spółek. Nie powinno zatem zaskakiwać, że o ile dworcem (części z kasami, poczekalnią, wyjścia na postój Taxi czy informacja pasażerska i restauracją McDonald's) zarządza PKP S.A to stacją, która przechodzi obecnie remont PKP PLK. W miejscu gdzie dziś jest fast food w przyszłości miało znajdować się swobodne przejście do korytarzy stacji i dalej na perony. Restauracja miała znaleźć sobie nowe miejsce w przejściu podziemnym. Tak jednak nie będzie. Dlaczego?

Warszawa Zachodnia z "wąskim gardłem" w przejściu podziemnym...

PLK tłumaczy, że realizowane przejście podziemne łączy się z przejściem realizowanym przez Tramwaje Warszawskie o szerokości ok. 30 m. Plany co prawda zmieniły się już jakiś czas temu, ale sytuacja na stacji Warszawa Gdańska (o czym piszemy tutaj) czy doświadczenia z łącznika na stacji Metra Świętokrzyska sprawiają, że warto ponownie pochylić się nad kwestią. Czy wzięto pod uwagę wzrost liczby pasażerów w przyszłości? Powstające linie tramwajowe czy połączenia do CPK? Pozostanie restauracji w obecnym miejscu oznacza bowiem znaczne zwężenie przejścia podziemnego od peronów w kierunku Al. Jerozolimskich. Poznaliśmy stanowisko spółki w tej sprawie.

- Przeprowadzono analizy ruchu pieszego, które były podstawą projektu komfortowego przejścia dla pieszych. Zbudowanie schodów w miejscu restauracji McDonald było rozważane w 2016 r. W czerwcu 2017 r. została zawarta umowa na prace projektowe dotyczące modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. W toku uzgodnień ostatecznie zrezygnowano z ingerencji w budynek dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, wybierając rozwiązanie, które zapewni podobny komfort pasażerom, a nie będzie ingerowało w obecny budynek dworca. - tłumaczy mi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Najważniejsza stacja w Polsce

Budowa stacji Warszawa Zachodnia w wakacje 2023
PKP PLK / stolicadobrychrelacji.pl

- Znaczenie stacji Warszawa Zachodnia - biorąc pod uwagę rosnącą liczbę pasażerów na kolei, ale także plany dotyczące CPK, projektowaną linię tramwajową czy nowe osiedla w zachodniej części stolicy - będzie rosło - zwraca uwagę z kolei Karol Trammer, redaktor naczelny pisma "Z biegiem szyn".- Przez wiele lat planowanie nie uwzględniało tego, że infrastruktura kolejowa, w tym dworcowa, musi posiadać rezerwy na zwiększającą się liczbę połączeń i ich pasażerów. Okazuje się, że przy sztandarowym przedsięwzięciu, jakim jest rozbudowa Warszawy Zachodniej, też mamy z tym do czynienia. Faktycznie nieoficjalnie można usłyszeć, że kolejarze z dwóch spółek się ze sobą nie dogadali. Nie otrzymaliśmy jednak potwierdzenia tej informacji, słysząc tylko że to daleko idąca interpretacja.

Poddawany w wątpliwość jest fragment dotyczący komfortu pasażerów, o którym mówi PKP PLK, ponieważ nastąpi znaczne zwężenie przestrzeni przeznaczonej dla poruszających się w tym miejscu. - Niestety po raz kolejny okazuje się, że spółki spod znaku PKP są trudnym partnerem nie tylko dla samorządów planujących inwestycje na styku z koleją, ale nawet dla samych siebie. Przejawem tej trudnej współpracy między spółkami kolejowymi są chociażby pojawiające się w różnych miejscach ogrodzenia oddzielające perony zarządzane przez PKP PLK od budynków dworcowych będących we władaniu PKP. Zapomina się o tym, że sprawna kolej powinna zapewniać jak najkrótsze i pozbawione barier dojście do pociągów - dodaje Trammer.

Budowa stacji Warszawa Zachodnia w wakacje 2023
PKP PLK / stolicadobrychrelacji.pl

Miało być szeroko i przestronnie. Czy tak będzie?

W rozmowie z nami, jedna z osób korzystająca w przeszłości ze specustawy kolejowej, zauważa także, że PKP PLK mogła po prostu jednostronnie wywłaszczyć PKP S.A. i nie rozumie dlaczego nie podjęto takiej decyzji. Przypomnijmy, że przejście dla pieszych w ramach aktualnie budowanej stacji ma być szerokie na ponad 60 metrów. Zwężać się będzie na wysokości dworca PKP S.A. Wejście do niego będzie wyglądać tak jak obecnie, a dalej przejście podziemne (obecnie czasowo zamknięte) doprowadzi do autobusów w Alejach Jerozolimskich. W przyszłości dojdą do tego pasażerowie tramwajów. Obecnie trwa przetarg na linię do dworca Warszawa Zachodnia. Doliczając przestrzeń na pawilony handlowe i inne elementy możliwe, że zwężenie tunelu będzie ponad dwukrotne.

Okazuje się także, że aż do końca przyszłego roku mogą trwać prace związane z przejściem podziemnym na przebudowywanym dworcu. To oznacza, że będzie konieczność używania kładki nad torami, a więc jednego z najbardziej uciążliwych elementów przebudowy dla podróżnych. Jak pisaliśmy niedawno, zaawansowanie prac przekroczyło 75 procent. Więcej o obecnie prowadzonych pracach na stacji Warszawa Zachodnia znajdziecie poniżej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto