Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most pieszo-rowerowy na Pragę po testach obciążeniowych. Władze Warszawy ogłosiły ważny przetarg. Chodzi o dojście do przeprawy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
ZDM ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej
ZDM ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej. Inwestycja ma ułatwić komunikację pomiędzy prawym a lewym brzegiem Wisły i stanowić uzupełnienie dla prawie gotowego już mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Przeprawa pomyślnie przeszła testy obciążeniowe. Jej otwarcie zostało zaplanowane na wiosnę.

Spis treści

Most pieszo-rowerowy po testach obciążeniowych

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy poinformował w najnowszym komunikacie, że do otwarcia mostu pieszo-rowerowego na Pragę zostało bardzo niewiele czasu. W ubiegłym tygodniu konstrukcję poddano próbnemu obciążeniu, aby sprawdzić czy most zagwarantuje bezpieczeństwo wszystkich korzystających z niego pieszych i rowerzystów.

Przez przeprawę przemaszerowało wówczas około 300 osób. Aby sprawdzić wytrzymałość konstrukcji podzieleni na grupy uczestnicy testów nie tylko chodzili po moście, ale także po nim biegali, robili podskoki i przysiady.

W ramach obciążenia statycznego na moście umieszczono też zbiorniki z wodą o łącznej pojemności ponad 460 litrów. Obie próby obciążeniowe: statyczna i dynamiczna, zakończyły się pozytywnie.

Wideo z testów udostępnił w sieci prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Można je zobaczyć poniżej.

Przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych na wysokości ul. Karowej

Przypomnijmy, że planowane jest także wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej, przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją.

Będzie dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. A jednocześnie powstanie "w cieniu” świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień. Kierowcy z Powiśla będą mogli skręcać z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza - przekazał w komunikacie stołeczny Ratusz.

Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na tę inwestycję. Oferty w postępowaniu można składać do 22 marca. Wybrany przez ZDM wykonawca będzie miał 100 dni na przeprowadzenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. Zgodnie z harmonogramem nowa zebra zostanie więc oddana do użytku najpóźniej w wakacje.

Kiedy otwarcie mostu?

Prace idą zgodnie z planem, dlatego też nie należy spodziewać się opóźnień w otwarciu obiektu. Przypomnijmy, że finał inwestycji rozpoczętej w lutym 2022 roku zaplanowano na tegoroczną wiosnę. W środę 14 lutego, podczas specjalnej konferencji, władze stolicy potwierdziły, że właśnie wtedy mieszkańcy Warszawy będą mogli po raz pierwszy pokonać przeprawę.

Otwarcie mostu planujemy na wiosnę tego roku - przekazał Jakub Dybalski, który zaznaczył jednocześnie, że jak na razie nie może podać dokładnej daty inauguracji obiektu.

Most na Pragę przeszedł ważny test
ZDM ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. KarowejUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Remont ulicy Okrzei

Podczas wspomnianego spotkania z dziennikarzami, Rafał Trzaskowski przypomniał, że wraz z powstaniem nowej przeprawy przez Wisłę zmieni się również przestrzeń na Pradze.

Przebudujemy ulicę Okrzei - od mostu do ul. Jagiellońskiej. Obecnie szykujemy projekt, a następie ogłosimy przetarg na modernizację tej ulicy od Jagiellońskiej do Targowej. Ponadto na Jagiellońskiej chcielibyśmy zaplanować wygodny i dostępny plac miejski. Jest to dla nas bardzo ważny projekt który ma ożywić Pragę - poinformował włodarz miasta.

Inwestycja za ponad 120 milionów złotych

Budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja będzie liczyć 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto.

To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. To będzie jedna z wizytówek stolicy - zapowiadał przed rozpoczęciem budowy obiektu Rafał Trzaskowski.

Most na Pragę przeszedł ważny test
ZDM ogłosił przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. KarowejUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Most będzie o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto