Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na budowie tramwaju na Wilanów spod ziemi wyrosła tajemnicza konstrukcja. Podstacji trakcyjnej nie dało się uniknąć?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Podstacja energetyczna przy skrzyżowaniu ulic Spacerowej i Belwederskiej
Podstacja energetyczna przy skrzyżowaniu ulic Spacerowej i Belwederskiej Krzysztof Jedynak
Na budowie linii tramwajowej na Wilanów pojawiła się intrygująca konstrukcja. Przy skrzyżowaniu ulic Belwederskiej i Spacerowej pojawiła się podstacja energetyczna. Niektórzy mówią, że przypomina betonowy klocek lub bunkier. Czy można było uniknąć czegoś takiego na Trakcie Królewskim? Zapytaliśmy o to Tramwajów Warszawskich.

Podstacja trakcyjna niezbędna do zasilania pojazdów

Budowa linii tramwajowej na Wilanów wzbudza w ostatnim czasie sporo emocji. Tramwaje Warszawskie, jak pisaliśmy tutaj, negocjują aneks z wykonawcą w sprawie inwestycji. Oddanie samej linii tramwajowej będzie możliwe dopiero w drugiej połowie 2024 roku, a niektóre prace mogą przesunąć się nawet na 2025. To część dotycząca oddawania jezdni. Z kolei kilka dni temu Michał Wojtczuk z "Gazety Stołecznej" zwrócił uwagę na powstający przy skrzyżowaniu ulic Belwederskiej i Spacerowej betonowy budynek. Zauważyli go też mieszkańcy, bo nie jest to mała konstrukcja.

Okazuje się że w budynku mieścić się będzie podstacja trakcyjna, która zapewni tramwajom zasilanie potrzebne do jazdy. Jak tłumaczy nam Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, takie budynki muszą być rozmieszczone co kilka kilometrów. - Podstacja to bardzo duże pomieszczenie, którego budowy nie można uniknąć, tramwaj musi mieć zasilanie. Ta przy Spacerowej sięga 10 metrów poniżej poziomu gruntu, znajdą się w nim transformatory zamieniające prąd o napięciu 15000 V na 600 V - słyszymy.

Jak najdalej od zabudowy mieszkaniowej

- Lokalizacja jest nieprzypadkowa – staraliśmy się odsunąć tę podstację jak najbardziej od zabudowy mieszkaniowej. Nie było wiele miejsc do wyboru lokalizacji. Wspólnie z miejskim biurem architektury i planowania przestrzennego analizowaliśmy, czy są jakikolwiek inne możliwości - dodaje Dutkiewicz. Elewacja budynku ma zostać obłożona płytami włókno-cementowymi dopasowanymi do koloru hotelu. W najbliższych dniach tramwajarze planują wraz z miejskim biurem architektury ustalenie kolorystyki i wybór odcienia. - Budynek od strony Belwederskiej zostanie obsadzony pnączami z rodziny powojników - to jest proponowany gatunek - które będą się wspinały po kratowej konstrukcji - tłumaczy nam Dutkiewicz.

Co ciekawe, jak widać na wizualizacjach sprzed rozpoczęcia budowy, podstacja była planowana i przewidywana w tym miejscu od samego początku. Jednak dopiero gdy wyrosła ponad ziemię i widać jej rzeczywiste rozmiary, to zaczęła wzbudzać kontrowersje. Nie pomaga całej sprawie liczba utrudnień przy okazji tej inwestycji, opóźnienia w budowie i długotrwałe zarzuty o małe zaangażowanie na budowie.

Podstacja trakcyjna na budowie tramwaju na Wilanów
Podstacja energetyczna przy skrzyżowaniu ulic Spacerowej i BelwederskiejKrzysztof Jedynak
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto