Radzieckie, a później rosyjskie pociągi serii 81 były produkowane dla Warszawy od 1989 roku w zakładach w Sankt Petersburgu i Mytiszczi pod Moskwą. Służyły one pasażerom od otwarcia linii M1, czyli w 1995 roku, a nawet wcześniej, gdy organizowano dni otwarte z przewozami okolicznościowymi. Filmy dokumentujące takie przejazdy można do dziś znaleźć zresztą w serwisie YouTube.
Pożegnalny przejazd metra numeru "07" na linii M1. Warszawa ...
Jak czytamy w informacji przesłanej przez miasto: Pierwszy na trasę ruszył linii M1 ruszył – ze stacji Wilanowska w kierunku Politechniki – pojazd numer 03. Składał się on z trzech wagonów o numerach 005, 406, 006, a inauguracyjny przejazd tego składu odbył się 7 kwietnia 1995 roku. Pisaliśmy też o tym w naszym tekście o tym jak zmieniało się metro na przestrzeni lat.
Po uruchomieniu metra pociągi były trzywagonowe. W 1997 roku składy zostały wydłużone do czterech, a ostatecznie do sześciu wagonów, po 2000 roku. Obecnie warszawskie metro posiada 22 takie pociągi – w tym 10 wagonów radzieckich, wyprodukowanych jeszcze w 1989 roku.
W sezonach zimowych wysłużone wagony metra serii 81 zmieniały się w pociągi świąteczne – w ostatnich latach były to składy o numerach 10 i 13. Wielokrotnie brały też udział w ćwiczeniach strażaków i jednostek antyterrorystycznych – zarówno na stacjach, jak też w tunelach warszawskiego metra. Na pamiątkę zachowany zostanie skład o numerze 02, który jako jedyny jest w całości skonfigurowany z najstarszych wagonów.

Ostatni przejazd
Skład był długo wyczekiwany przez dziennikarzy, fotoreporterów i miłośników komunikacji miejskiej na stacji metra Młociny. Wśród miłośników metra nie zabrakło także najmłodszych - dzieci i nastolatków. W środku wyczyszczony z ekranów, nośników reklam. W każdym wagonie widniały jeszcze dwie mapy transportu szynowego w Warszawie i infografiki ze stacjami metra nad drzwiami. Poza tym było wręcz... pusto. Kolejna fala dziennikarzy i miłośników komunikacji wsiadła na stacji metra Centrum. Na Kabatach skład zakończył swoją służbę w warszawskim metrze.
Miliony na liczniku
Wszystkie z przygotowywanych do wysyłki do Kijowa wagonów posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej. Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład 07, który w ostatni kurs wyjedzie w najbliższą środę, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku, pokonał aż 2,4 mln km.

Przed podróżą do Kijowa z wagonów zdemontowane zostaną m.in. urządzenia Systemu Ograniczenia Prędkości, rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne mechanizmy, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zostaną zdjęte również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu. Zapowiedź tego, że pociągi z Warszawy trafią do Kijowa opisywaliśmy poniżej.
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?