Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Strefa czystego transportu w Warszawie. Radni nie zajmą się projektem podczas najbliższej sesji

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Wiceprzewodniczący stołecznych radnych tłumaczy, że projekt nie trafił do biura Rady na czas, w związku z czym, będzie procedowany podczas grudniowej sesji
Wiceprzewodniczący stołecznych radnych tłumaczy, że projekt nie trafił do biura Rady na czas, w związku z czym, będzie procedowany podczas grudniowej sesji Szymon Starnawski
Nowa propozycja dotycząca strefy czystego transportu w stolicy, najprawdopodobniej nie trafi pod czwartkowe obrady Rady m.st. Warszawy. Informacje te potwierdził w rozmowie z naszym portalem Sławomir Potapowicz. Wiceprzewodniczący stołecznych radnych tłumaczy, że projekt nie trafił do biura Rady na czas, w związku z czym, będzie procedowany podczas grudniowej sesji. Do tego czasu mają się odbyć m.in. kolejne konsultacje z mieszkańcami.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to sposób, który jest od lat stosowany w Europie w celu poprawy jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W niedalekiej przyszłości ma on zostać wprowadzony również w Warszawie.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy zapowiadał, że projekt dotyczący warszawskiej strefy czystego transportu wkrótce trafi pod obrady stołecznych radnych. To właśnie na nich spoczywać będzie obowiązek podjęcia decyzji o konkretnych terminach, a przede wszystkim o ostatecznym kształcie SCT.

Wojewoda Mazowiecki: władze miasta chowają projekt

Wiele wskazywało na to, że projekt trafi pod obrady warszawskich radnych w czwartek 16 listopada 2023 roku. Okazuje się jednak, że sprawa najprawdopodobniej nie będzie poruszana podczas najbliższej sesji. Informacje na ten temat przekazał za pośrednictwem mediów społecznościowych wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński.

Pilne! Według nieoficjalnych informacji z Warszawy: strefa czystego transportu (wykluczenia komunikacyjnego) nie będzie jutro procedowana przez radnych! Władze miasta chowają projekt. Presja opinii publicznej ma sens. To dzięki Wam. Nie oznaczałoby to odejścia od projektu, ale na pewno odroczenie - napisał na platformie wojewoda mazowiecki.

Przypomnijmy, że Tobiasz Bocheński niejednokrotnie krytykował projekt wprowadzenia w stolicy strefy czystego transportu, nazywając ją "strefą wykluczenia uboższych warszawiaków".

Mniej zamożni będą mieli zakaz wjazdu zaś ci, których stać na auto za kilkaset tysięcy będą zatruwali powietrze jak im się żywnie podobało - komentował w jednym z wpisów na platformie X.

Czy projekt trafi dziś pod obrady? Sławomir Potapowicz: iluzoryczne szanse

O to, czy radni będą dziś obradować na temat projektu, zapytaliśmy Wiceprzewodniczącego Rady m.st. Warszawy Sławomira Potapowicza.

Władze miasta nie chowają projektu, po prostu dotarł on do biura Rady już po przyjęciu porządku obrad przez konwent. Musiałby on zostać złożony z tak zwanej ręki. Dziś przed sesją spotykamy się na posiedzeniu klubu i będziemy o tym decydować, jednak szansę na to, że zostanie poddany pod obrady jeszcze w listopadzie, są raczej iluzoryczne - mówi w rozmowie z naszym portalem radny KO.

Sławomir Potapowicz dodaje, że najprawdopodobniej projekt zostanie przedłożony radnym podczas sesji w grudniu.

Raczej na pewno będzie miało to miejsce na sesji grudniowej. Do tego czasu chcemy przeprowadzić kolejne konsultacje z mieszkańcami, a przede wszystkim przeprocedować we właściwych merytorycznie komisjach - zaznaczył Wiceprzewodniczący Rady m.st. Warszawy.

Radny Koalicji Obywatelskiej pytany przez nas o to, czy zarówno on, jak i pozostali radni jego klubu poprą projekt, odpowiedział krótko: "tak".

Stefa Czystego Transportu w Warszawie

Według nowych założeń, Strefa Czystego Transportu obejmie ponad dwukrotnie większy obszar:

  • Całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ
  • Prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni)
  • Prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska, niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody)
  • Większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca)
  • Około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia)

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto