Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Budowa metra w Warszawie. Kto zaprojektuje trzecią linię? Jedna oferta w przetargu na odcinek ze Stadionu Narodowego na Gocław

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Wizualizacje dla linii metra M3
Wizualizacje dla linii metra M3 UM Warszawa
Warszawa kontynuuje prace przygotowawcze do wybudowania trzeciej linii warszawskiego metra. Pomimo wielu głosów krytyki by w pierwszej kolejności budować ten odcinek podziemnej kolei. Otwarto oferty w przetargu na projektowanie i uzyskanie m.in. decyzji środowiskowej dla linii M3. Czy uda się wyłonić wykonawcę? Jest tylko jeden chętny, więc proces powinien pójść sprawnie.

Kto zaprojektuje M3 od Stadionu Narodowego na Gocław?

Przypomnijmy, że chodzi pierwszy odcinek linii M3 od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław. - Chcielibyśmy zacząć prace nad III linią w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 - mówił Trzaskowski. Do tego niezbędne jest przeprowadzenie prac projektowych (zakończyły się już przedprojektowe), a także uzyskanie decyzji środowiskowej. Był to dość duży problem ze względu na spory kompetencyjne, o czym pisaliśmy kilkukrotnie m.in. w lutym 2023 oraz po zapowiedzi prezydenta w sprawie budowy w latach 2027-2030 tutaj.

Wizualizacje dla linii metra M3

Budowa metra w Warszawie. Kto zaprojektuje trzecią linię? Je...

Wiemy już, że na wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją TechnicznoPostojową - Metro Warszawskie przewidziało 81,5 miliona złotych. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Kto może wykonać prace projektowe dla metra? Znamy już oferty złożone w przetargu, a dokładnie jedną ofertę - ILF Consulting Engineers Polska sp. z o.o. oraz Metroprojekt sp. z o.o. zaproponowało 78 milionów złotych, a więc mieści się w budżecie inwestora.

Szczegóły nowej inwestycji. Rondo Wiatraczna do przebudowy, zmiany w rejonie Dworca Wschodniego

Po wybudowaniu stacji metra Rondo Wiatraczna nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione zostaną w centralnej części węzła przesiadkowego. Umiejscowienie stacji metra będzie płytsze, ponieważ pod nią ma się znaleźć tunel obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Z kolei zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają sprawić, że okolica "zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego". Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

Krytykowana linia M3

Jak opisywaliśmy kilkukrotnie, prognozowane dla linii M3 potoki pasażerskie budzą wątpliwości co do priorytetów inwestycyjnych miasta. Znacznie lepiej wypada linia M4. Czwarta linia metra już na początku w niektórych miejscach może generować potoki na poziomie 14 tysięcy osób na godzinę, a dodatkowo odciąży linię M1. Przebiega też przez strategiczne miejsca miasta - w bezpośrednim sąsiedztwie "Mordoru", przez Plac Zawiszy, połączy się z tramwajem na Wilanów i skrzyżuje z linią M2 na Rondzie Daszyńskiego w ogromnym centrum biznesowym stolicy. Trzecia linia na obecnie planowanym odcinku może generować potoki pasażerskie na poziomie 6 tysięcy osób na godzinę i mniej.

Prezydent zapewnił też, że będzie finansowanie unijne dla trzeciej linii metra. To był jeden z argumentów krytyków jej budowy. Niski współczynnik projektu pod względem ekonomicznym, efektywności i poprawy jakości transportowej według ekspertów mógł oznaczać brak finansowania dla tej inwestycji. Prezydent zapewnił, że w ciągu najbliższych tygodni tygodni wszystko ma być jasne, a wówczas chciałby przejść do planowania, projektowania i pozyskiwania środków unijnych także dla czwartej linii metra. Poniżej opinie ekspertów na temat rozwoju sieci metra w Warszawie.

Polecjaka Google News - Warszawa NaszeMiasto
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Reportaż Śląski Związek Rolników Strajk

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto