Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budżet Obywatelski. Prezydent i pracownicy ratusza otrzymają służbowe rowery, a miasto sprzeda samochody służbowe? "Dobry przykład"

Redakcja
Krystian Dobuszyński
Trwa ogromne przeobrażenie warszawskiego śródmieścia w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Przy tej okazji pojawia się więcej naziemnych przejść dla pieszych i mnóstwo dróg dla rowerów. Miasto liczy na zmianę nawyków mieszkańców. W Budżecie Obywatelskim pojawił się projekt, żeby ratusz dał dobry przykład i też przesiadł się z aut do komunikacji miejskiej i na rowery. Niestety został odrzucony. Dlaczego?

Projekt zakłada sprzedaż samochodów służbowych m.st. Warszawy - na czele z autem Prezydenta M.st. Warszawy - w ramach licytacji z której środki przekazane byłyby na cele charytatywne np. na rzecz jednego ze szpitali, etc. Za część środków ze sprzedaży floty samochodowej w Stołecznym Ratuszu zakupione zostałyby rowery służbowe. W przypadku zgody ze strony Urzędu Wojewódzkiego, który jest właścicielem parkingu pod Stołecznym Ratuszem - na miejscach parkingowych Stołecznych Urzędników oraz Prezydenta m.st. Warszawy - zostałyby zamontowane stojaki rowerowe bądź posiana zostanie łąka kwietna - opisuje autor.

Cena projektu została wskazana na 100 tysięcy złotych. Oczywiście trudno nie wyczuć lekkiej ironii autora, który chciał zwrócić uwagę na fakt, że taką transformację należałoby zacząć od siebie i dać dobry przykład. Oczywiście likwidacja parkingu w całości (można by przecież np. go zmniejszyć) i sprzedaż wszystkich aut służbowych to zbyt daleko idąca propozycja, ale już służbowe czy prywatne rowery i przejazdy komunikacją miejską wśród najważniejszych polityków ratusza powinny być czymś normalnym i promowanym.

Projekt uzyskał negatywną ocenę, a w jej uzasadnieniu możemy przeczytać: Projekt narusza przyjęte w Urzędzie standardy odbywania podróży służbowych przez przedstawicieli stołecznych władz samorządowych. Prezydent i kierownictwo Urzędu zwyczajowo korzystają z samochodów, które gwarantują im sprawne zarządzanie miastem.

Możemy przeczytać także, że leasingowane będą ekologiczne auta elektryczne, a realizacja projektu mogłaby oznaczać niegospodarność. Kilka lat temu poniesiono wydatki na rewitalizację dziedzińca w nieruchomości pl. Bankowy 3/5. Istotne, że urzędnikom pracującym przy Budżecie Obywatelskim udało się ten niuans wyłapać. Rok temu bowiem przez Budżet Obywatelski przeszedł projekt niezgodny z planem zagospodarowania miejscowego - zakładający posadzenie drzew, a wręcz las w miejscu gdzie od prawie 20 lat obowiązuje przeznaczenie przestrzeni na zabudowy śródmiejskie, obiekty administracyjne, usługowe oraz budynki mieszkalne na części działki. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Jesteśmy przekonani, że tego rodzaju projekt nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści dla Miasta ani dla mieszkańców. Jego wdrożenie oznaczałoby poniesienie nieplanowanych kosztów związanych z wydatkami inwestycyjnymi, zakupem rowerów oraz infrastruktury niezbędnej do jego utrzymania, poniesieniem kosztów rozwiązanych umów na leasing pojazdów itp. Przede wszystkim jednak byłby niezrozumiały dla mieszkańców i wzbudziłby szereg niepotrzebnych kontrowersji - czytamy w podsumowaniu uzasadnienia negatywnej decyzji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto