Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny. Przyjęto "nowy system transportowy Polski". Wkrótce ostateczna lokalizacja lotniska

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Centralny Port Komunikacyjny o krok bliżej od rozpoczęcia budowy. Przyjęto właśnie dokument, który wskazał wszystkie nowe szklaki komunikacyjne prowadzące do lotniska. Są to przede wszystkim linie kolejowe, które dotyczą aż 600 gmin w Polsce. - Założenie jest takie, żeby wszyscy mieszkańcy Polski mieli nie więcej niż 30 km do stacji kolejowej - zapewniał minister Marcin Horała. A kiedy ruszy budowa lotniska pod Warszawą?

- To były największe konsultacje społeczne w Polsce – tak minister Marcin Horała podsumował przyjęcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) dla CPK. Proces trwał półtora roku. W tym czasie mieszkańcy zgłosili prawie 160 tysięcy uwag i wniosków. Po ich uwzględnieniu wytyczono ponad 10 tys. km wariantów linii kolejowych, a także warianty pod przyszłe drogi ekspresowe. Na koniec powstała opasła księga licząca aż 1903 strony.

SSL określa warianty wszystkich kluczowych tras prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak zapowiedział Marcin Horała, dzięki temu powstanie "nowy system transportowy Polski". - Założenie jest takie, żeby wszyscy mieszkańcy Polski mieszkali w odległości nie większej niż 30 km od stacji kolejowej ** - dodał minister, będący pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Jak usłyszeliśmy, do 2034 roku powstanie w sumie 1860 km nowych linii kolejowych. Plany uwzględniają pozyskanie środków z dwóch pespektyw unijnych.

Centralny Port Komunikacyjny. Przyjęto "nowy system transpor...

Szklaki komunikacyjne pod CPK dotyczą co czwartej gminy w Polsce. - Strategiczne Studium Lokalizacyjne określa korytarze komunikacyjne w ramach których powstawać będą nowe trasy. Mają one tworzyć spójny system. Patrzymy na potrzeby całego kraju i projektujemy system będący odpowiedzą na potrzeby całego kraju – opowiadał Horała. Co ważne, wybrano warianty poszczególnych tras, a nie ich ostateczną lokalizację. Ta zostanie wybrana (jako najkorzystniejszy z wariantów) na skutek analiz i konsultacji społecznych.

Kolej zamiast samolotów?

Na poziomie ministerstwa podpisana została też Strategiczna Ocena Oddziaływania na Środowisko. To dokument pokazujący, że CPK to inwestycja niskoemisyjna, a zarazem „przepustka” do składania wniosków o wsparcie Unii Europejskiej na poszczególne linie kolejowe (samo lotnisko raczej nie dostanie wsparcia finansowego z UE). - Strategiczna Ocena Oddziaływania na Środowisko pozwala spojrzeć na program CPK jako na pewną całość. Tworzymy sieć połączeń kolejowych, które będą w stanie przyjąć większe niż obecnie potoki pasażerskie. Poza tym odciążą transport kołowy i lotniczy w kraju. Słyszymy, że loty krótkodystansowe powinny zostać zastąpione koleją. W Polsce na razie nie mamy do tego odpowiedniej infrastruktury kolejowej. Program CPK to zmieni – zapewnił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewnił, że w 2023 roku wbita zostanie symboliczna pierwsza łopata pod budowę lotniska, a także trasy kolejowej. Na początek budowana będzie szybka kolej na trasie Warszawa-CPK-Łódź. Zgodnie z zapowiedziami z centrum Warszawy na lotnisko szybkim pociągiem mamy dotrzeć w kwadrans.

Co z wykupami ziemi pod CPK? Mieszkańcy czekają na lokalizację lotniska

Od pewnego czasu znana jest wstępna lokalizacja lotniska. CPK powstanie w gminie Baranów, na północ od autostrady A2 i na wschód od DK 50. Ale mieszkańcy okolicznych miejscowości, którzy prawdopodobnie będą musieli się przeprowadzić, czekają na dokładną lokalizację. - W tym roku przedstawimy wariant preferowany przez inwestora. Trwają inwentaryzacje przyrodnicze – powiedział Marcin Horała. Ostateczna decyzja zostanie wydana po uzyskaniu zgód środowiskowych. A na to trzeba poczekać do początku przyszłego roku. Jest jednak wielce prawdopodobne, że będzie to ten sam wariant, który CPK ogłosi pod koniec 2021.

Wcześniej ruszył Program Dobrowolnych Nabyć. Miał on umożliwić sprzedanie swojej ziemi w korzystnej – zdaniem CPK – cenie, jeszcze przed ogłoszeniem ostatecznej lokalizacji. Pisaliśmy o tym, że mieszkańcy niechętnie podchodzą do tej propozycji. Na razie trwają rozmowy z właścicielami jedynie 100-200 nieruchomości. To niewiele biorąc pod uwagę, że w sumie teren objęty inwestycją to ok. 7400 hektarów.

Jakie plany na najbliższe miesiące?

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku CPK unieważniło przetarg na masterplanera, czyli firmę która określi dokładną lokalizację, wygląd i skalę zarówno lotniska, jak i węzła kolejowego w gminie Baranów. W grudniu spółka poinformowała, że wśród zainteresowanych nie było odpowiednich propozycji, spełniających wszystkie wymogi przetargu.

Zadania, które miał do tej pory przygotować masterplaner, CPK wykonuje własnymi siłami, a także z pomocą IATA (zrzeszenie przewoźników lotniczych) oraz ekspertów z partnerskiego lotniska Incheon z Korei. Chodzi przede wszystkim o wytyczenie lokalizacji lotniska oraz dostosowanie skali portu do prognoz lotniczych na rok 2027 (wtedy z CPK wystartować ma pierwszy samolot). Jak słyszymy, w najbliższych miesiącach ogłoszony zostanie ponowny przetarg na masteplanera.

Poza tym w najbliższych miesiącach spółka planuje:

  • wskazać lokalizację lotniska i węzła kolejowego
  • pokazać Strategię Rozwoju Regionu CPK (czyli także plany dotyczące Airport City)
  • przeprowadzić badania terenowe, meteorologiczne i inwentaryzacje przyrodnicze
  • rozpocząć procedurę wyboru głównego architekta CPK.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto