Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gigantyczne lotnisko, dworzec i budowa całego "miasta". CPK pokazało koncepcje i projekt całej inwestycji

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Wideo
od 16 lat
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną węzła przesiadkowego. W jego skład wejdą lotnisko, dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, oraz przestrzeń komercyjna w rodzaju atrium. Zaprezentowany przez CPK koncept stworzony został przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Pierwszy etap lotniska ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Jakie będą koszty i następne ruchy w kierunku wybudowania gigantycznej inwestycji?

Wydarzenie odbyło się we wnętrzach Fabryki Norblina, a dokładniej znajdującego się tam eleganckiego KinoGramu. Na miejscu pojawili się przedstawiciele CPK, projektantów, a także ambasady brytyjskiej w Warszawie. – Według harmonogramu i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy CPK – chwalił Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Jednocześnie przypominając, że w Święto Niepodległości zapowiadano przygotowanie, zaprezentowanej dziś koncepcji, właśnie do połowy roku. – Jestem przekonany, że ta nowoczesna architektura, która została opracowana przy udziale projektantów ze światowej czołówki, stworzy gigantyczne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej – dodawał.

Gigantyczne lotnisko, dworzec i budowa całego "miasta". CPK ...

Ogromne lotnisko, ale nie tylko

Centralnym elementem węzła CPK ma być atrium, które pod jednym dachem w kształcie "diamentu" (określenie używane przez projektantów) połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Przedstawiciele CPK określają atrium jako „przedpokój portu lotniczego”. Żeby umożliwić wyobrażenie skali atrium porównano je do... rynku Starego Miasta w Warszawie. Mniej więcej taką wielkość ma mieć atrium. To będzie przestrzeń komercyjna, ale też miejsce spotkań. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego. Pirsy mają mieć długość po około 600 metrów, a odległość między nimi ma wynieść 500 metrów.

Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale ma też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z całej Polski. Planowany jest 6 podziemnych peronów obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony. Co bardzo ciekawe, jak usłyszeliśmy dzisiaj, jednym z możliwych wariantów jest przedłużenie linii regionalnej WKD. Projektanci pozostawią miejsce na rozwój takiego połączenia.

Koncepcja architektoniczna węzła przesiadkowego CPK
materiały prasowe

Airport City

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego ma powstać także tzw. Airport City, które planowane jest jako miejsce do spędzania czasu dla pracowników i gości, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej. Terminal ma być przyjazny dla pasażerów. Projektowane rozwiązania mają zachęcić przechodnia i gościa Airport City do wejścia do części komercyjnej. Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.

– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners. – Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – dodaje.

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów. Pytany o koszty Marcin Horała odpowiedział, że maksymalny zakładany koszt budowy całości projektu CPK to 8,1 mld euro.– Spodziewamy się jednak, że będzie dużo niższy, ale żeby mówić o konkretnych kwotach musimy jeszcze m.in. uzyskać decyzje środowiskowe, posiadać projekt budowlany, dogadać kwestie mniejszościowego inwestora, partnera strategicznego – mówił.

Przypominamy poniżej także nasz tekst dotyczący inwestycji kolejowych w ramach CPK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto