Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaka przyszłość transportu w Warszawie? Analizujemy węzły przesiadkowe i korytarze komunikacyjne w studium

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński
Czy Warszawa 2050 roku będzie miastem naszych marzeń? Wyłożone do publicznych konsultacji studium ma tę wizję wcielić w życie. Jednym z elementów stolicy przyszłości jest transport, w tym znaczny rozwój transportu zbiorowego, a co za tym idzie wygodnych węzłów przesiadkowych i korytarzy komunikacyjnych. Na co postawi Warszawa? Gdzie będą wielkie hub-y przesiadkowe? Sprawdzamy.

Węzły przesiadkowe - jak zorganizować miasto?

Sprawność, wygodę i komfort korzystania z systemu transportowego w dużej mierze determinuje jakość i rozmieszczenie węzłów przesiadkowych. Łatwa zmiana środka transportu umożliwia elastyczne planowanie podróży oraz pozwala przekonać użytkowników indywidualnych samochodów do modyfikacji swoich codziennych zachowań komunikacyjnych. Istotne jest także właściwe powiązanie węzłów przesiadkowych z siecią przestrzeni publicznych - czytamy w studium i trudno się z tym założeniem nie zgodzić.

W studium wprowadzono dwa rodzaje węzłów przesiadkowych: miejskie i ponadmiejskie. Wśród tych drugich, największych, bez zaskoczenia znalazły się największe dworce (Gdański, Wschodni, Zachodni, Centralny), lotnisko im. F. Chopina, węzeł przesiadkowy przy stacji metra Młociny oraz stacja metra Wilanowska, gdzie oprócz dzisiejszej pętli i stacji metra linii M1, w przyszłości ma powstać stacja przesiadkowa z linią M4. Zgodnie z planami kolejarzy zawarto rozbudowę kluczowych linii kolejowych (średnicowej, radomskiej, legionowskiej, mińskiej). Ale przy okazji przedstawiono potencjalną listę nowych przystanków w Warszawie, które miałyby obsłużyć podróżnych, wśród nich m.in.

  • na linii średnicowej - przystanku Warszawa Nowy Świat w tunelu na wysokości ronda Ch. de Gaulle’a,
  • na linii legionowskiej - przystanku Warszawa rondo Żaba w rejonie skrzyżowania z ul. S. Starzyńskiego,
  • na linii legionowskiej - przystanku Warszawa Wiśniewo w rejonie skrzyżowania z Trasą Mostu Północnego,
  • na linii piaseczyńskiej - przystanku Warszawa Instalatorów w rejonie ul. Rakowskiej,
  • na linii piaseczyńskiej - przystanku Warszawa Wyczółki w rejonie skrzyżowania z ul. Poleczki,
  • na linii grodziskiej - przystanku Warszawa Reduta Ordona w rejonie skrzyżowania z ul. Mszczonowską (obecnie jest tam tylko przystanek WKD),
  • na linii obwodowej - przystanku Warszawa Plac Grunwaldzki w rejonie skrzyżowania z al. Jana Pawła II,
  • na linii wołomińskiej - przystanku Warszawa Targówek w rejonie przecięcia z linią kolejową nr 9,
  • na linii wołomińskiej - przystanku Warszawa Targówek Fabryczny w rejonie skrzyżowania z ul. gen. T. Rozwadowskiego,
  • na linii średnicowej - przystanek Warszawa Powiśle, zostanie przeniesiony w rejon skrzyżowania z ul. Solec (dawny peron przestanie być używany, ale nie zostanie zlikwidowany, ponieważ jest zabytkiem)

Większość przystanków ma powstać oczywiście w skutek linii kolejowych, w tym największego - linii średnicowej. Ma on zwiększyć odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej osiągając częstotliwość pociągów podobną do metra. Rozbudowa linii do Piaseczna umożliwi z kolej znacznie rozwinąć kolej do Piaseczna i wzdłuż trasy S7. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Metro kręgosłupem miasta?

Transport szynowy, czyli wspomniana kolej razem z metrem, byłby absolutnie kluczowy. Plan budowy pięciu linii metra przez Warszawę opisywaliśmy już wielokrotnie. Poniżej przypominamy jednak schemat zaprezentowany przez miasto.

UM Warszawa

Najważniejszymi stacjami w systemie byłyby nadal: Centrum (M1), Świętokrzyska (M1/M2), Dworzec Gdański (M1), Wilanowska (M1 i w przyszłości M4), Rondo Daszyńskiego (M2 i w przyszłości M4). Do tego znacznie wzrosłaby rola stacji Marymont (M1, M2, M4), a do tego przyszłe nowe planowane stacje: Dworzec Wschodni (M3), Plac Zawiszy (M4) i Plac Konstytucji (M1 i M5).

Uzupełniałby to transport tramwajami i tzw. inne korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego. Co oznacza to drugie? Prawdopodobnie chodzi głównie o trasy autobusowe ekspresowe, wyznaczone na buspasach, mogą to być jednak jak w przypadku trasy W-Z czy fragmenty budowanego tramwaju na Wilanów pasy tramwajowo-autobusowe. Chodzi o trasy np. Puławska obecnie od Rzymowskiego do granicy miasta, al. Krakowska na odcinku od ul. Malowniczej do granicy miasta, aleja Solidarności i Radzymińska na odcinku od placu Wileńskiego do granicy miasta czy ulice: Płowiecka, B. Czecha, Trakt Brzeski na odcinku od ul. Marsa do granicy miasta. Łącznie takich pozycji na liście znalazło się 14. Poza planowanymi liniami tramwajowymi. Poniżej zamieszczamy obecny schemat komunikacji szynowej w Warszawie i plan rozwoju linii tramwajowych.

WTP

Wszystko uzupełnić ma schemat komunikacji drogowej. Najważniejsze będą w nim oczywiście obwodnice. Miasto planuje trzy, a wliczając strategie GDDKiA mogą być nawet cztery, bowiem drogowcy nadal chcą realizować Aglomeracyjną Obwodnicę Warszawy. Przedstawiona przez miasto propozycja (nie licząc obwodnicy aglomeracyjnej) to tylko długofalowy plan. Jeżeli za dekadę uda się zrealizować 80% z dzisiaj planowanych tras będzie to olbrzymi sukces. Obecnie najważniejszym zadaniem (chociaż nie realizowanym przez miasto tylko GDDKiA) wydaje się domknięcie ekspresowej obwodnicy Warszawy, czyli budowy trasy S17 z Zakrętu do Ząbek.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto